TEST

TEST: Per-Kristian Foss (62) lærte etter et slag i vinter betydningen av å ta kolesteroltesten. (Alle foto: Berit Roald, NTB Scanpix)

Kjøp bilde

Denne testen er viktig

Høyre-politikeren Per-Kristian Foss (62) oppfordrer alle til å måle kolesterolet.

SUNT

SUNT: Per-Kristian Foss (62) har sluttet å spise pizza og pølser.

Kjøp bilde
STIKK

STIKK: Mange nordmenn har for høyt kolesterolnivå uten selv å vite om det.

Kjøp bilde
MÅLING

MÅLING: Sykepleier Øivind Kristensen måler Foss' kolesterol noen måneder etter slaget.

Kjøp bilde
LUNSJ

LUNSJ: Stortingsrepresentant Per-Kristian Foss (62) velger sunnere enn før i kantina.

Kjøp bilde

Anbefalt kolesterolnivå

Ifølge Nasjonalforeningen for folkehelsen vet kun seks av ti nordmenn ikke hva som er anbefalt kolesterolnivå.

  • Du kan måle kolesterolet ditt hos apotek eller hos lege. Du får et lite stikk i fingeren og resultatet får du et etter et par minutter. Kolesterolet ditt måles i kolesterol per liter blod, mmol/l.
  • Nivået ditt bør ligge på 5 mmol/l eller lavere.
  • 5,0 til 6,4 anses som lett forhøyet kolesterolnivå, og 6,5 til 7,9 er moderat forhøyet. 8,0 er uttalt forhøyet kolesterol.
  • Den gjennomsnittlige kolesterolverdien i den voksne befolkningen er på 5,5.
  • (Kilde: Bramat.no)

– Jeg fikk plutselig taleproblemer, men tok det ikke alvorlig og gikk til legen først to dager etterpå, sier Høyre-politikeren.

Dødelig

Et slag gjør at blodtilførselen i hjernen blir forstyrret og kan skyldes infarkt eller blødning i hjernen. Det kan gi alvorlige skader som lammelser og tale- og synsproblemer, i verste fall kan slag være dødelig.

– Jeg hadde høyere kolesterol enn jeg burde ha hatt da jeg kom inn på sykehuset. Den høye verdien var ikke alene årsaken til slaget, men er én av flere faktorer som gir økt risiko for slag og hjerte- og karsykdom, sier Foss.

Selv visste han ikke at han hadde høyt kolesterol.

– Først i ettertid har jeg fått vite hvor viktig det er å kjenne til sitt eget kolesterolnivå.

Måler ikke kolesterolet

Men den tidligere finansministeren er slett ikke alene om ikke å vite hvordan det står til inne i hjerte og kar. En undersøkelse gjennomført av Nordstat, på oppdrag for Nasjonalforeningen for folkehelsen, viser at én av fem aldri har målt kolesterolet – og at sju av ti ikke kjenner til kolesterolnivået sitt.

Det bør du som hovedregel sjekke hvert femte år, sier overlege og seksjonsleder ved Avdeling for forebyggende medisin ved Oslo universitetssykehus, Tor Ole Klemsdal:

– Det er viktig fordi du kan ha høyt kolesterol uten å merke det selv og også om kostholdet er alminnelig bra, dersom du er arvelig disponert. Du kan ha høyt eller lavt kolesterol og begynnende tilstopping av årene uten å merke noe før det er for sent. Folk sjekker både bilen og røykvarsleren, men slurver med helsa.

Tetter blodårene

Ifølge Folkehelseinstituttet har tre av ti nordmenn for høyt kolesterol. Kolesterol er et fettstoff som er viktig for at kroppen skal fungere, og vi produserer selv kolesterol. I blodprøver skiller man mellom godt og dårlig, henholdsvis HDL-kolesterol og LDL-kolesterol.

Det dårlige kolesterolet kan tette igjen blodårene og gi deg hjerte- og karsykdom som hjerteinfarkt og slag. Spiser du for mye fete kjøtt- og meieriprodukter, øker nivået av det helseskadelige kolesterol.

– Kolesterolnivået i befolkningen har gått ned siden 1960- og 70-tallet, da vi hadde stort forbruk av blant annet hard margarin og fett fra meieriprodukter. Men fortsatt har mange forhøyet kolesterol. Det kan se ut som det å måle kolesterol har gått i glemmeboken, sier Klemsdal.

Ut på tur

Noen måneder etter slaget er Foss for lengst tilbake til jobb. Men nå velger han bort de feteste godsakene og forsyner seg av ruccolaen i salatdisken på Stortingets kantine.

– Jeg har gått over til det legen anbefaler meg, nemlig middelhavskost med mye grønnsaker, fisk og olje i stedet for smør, sier Foss. – Jeg har også gått ned noen kilo og skal ned enda noen til.

Dermed blir det små fruktfat til dessert i stedet for wienerbrød.

– Vi har gått over til frukt i stedet for rekesmørbrød med majones på møter.

I tillegg går han en halvtime i dag.

– Mange tror de må gå på treningssenter og ha personlig trener for å komme i form, men det trenger de ikke. Å gå er bra både for blodtrykk, vekt og kolesterol. Vi tar ofte en kveldstur.

Vil nå folk

Foss har fortsatt problemer etter slaget:

– Jeg har problemer med å bevege den ene hånden min, så den trener jeg nå opp. Jeg ønsker at min historie kan få folk, og særlig menn som ikke er så flinke til å følge med på slikt, til å måle kolesterolet sitt, så de unngår å få samme sykdom som meg.

Foss' nåværende kolesterol er det ikke noe feil med etter livsstilsomleggingen. Det er på det anbefalte nivået: 4,3 mmol/l.

Slik reduserer du det

I 2010 døde 13.128 nordmenn av hjerte- og karsykdom. Til sammenligning døde 10.926 personer av kreft, dette ifølge SSB. Med små knep reduserer du det dårlige kolesterolet.

– Vær i fysisk aktivitet, gå ned i vekt og slutt å røyke, sier sykepleier og rådgiver Øivind Kristensen ved Hjertelinjen, rådgivningstelefonen for Nasjonalforeningen for folkehelsen. – Erstatt usunt fett med sunt fett. Det usunne fettet finner du i kjøtt og fete meieriprodukter. Velg heller magre meieriprodukter som kylling, magert kjøtt og karbonadedeig. Bruk myk margarin og olje i stedet for smør.

– Hvor raskt kommer resultatet?

– Det vil avhenge av hva en faktisk spiser, hvor mye du trener og om du går ned i vekt samtidig. Generelt snakker vi om måneder, sier Kristensen.

 
()