VIKING

VIKING: Continentals Frank Larsen har levd med Viking-dekkenes utvikling i over 40 år. (Foto: Øivind Skar)

Kjøp bilde

En Viking lever evig

Det norske dekkmerket Viking eksisterer ennå. Deriblant i Kina.

LITT NORSK

LITT NORSK: Legg merke til navnet og den lille vikingfiguren. (Foto: Øivind Skar)

Kjøp bilde

Vinterdekk

  • Det finnes ikke noe påbud om bruk av vinterdekk i Norge. Regelverket sier bare at bilen til enhver tid skal være sikret mot å gli.
  • Vinterdekk med pigg kan benyttes fra 1. november til og med første søndag etter påske. I år er siste piggdekkdato 15. april. I de tre nordligste fylkene kan piggdekkene sitte på til 1. mai.
  • Piggfrie dekk har ingen fast dato. På grunn av dekkenes konstruksjon advarer dekkbransjen på det sterkeste mot å bruke piggfrie vinterdekk om sommeren.
  • I vinterperioden skal vinterdekk ha minimum tre millimeter mønsterdybde.
  • Det er ikke tillatt med dekk med ulike egenskaper på samme aksel.
  • Husk at mange dekk er retningsbestemt, og at deres egenskaper forringes om de monteres feil.

Ser du nøye etter, kan det tenkes du oppdager dekk med små vikingfigurer, navnet «Viking» og «Norway», trykket på siden. I Kina. Og det er sannsynligvis ikke snakk om piratkopiering, men originale dekk.

Forvirret nå? Forklaring følger.

Viking var helnorsk med base i Askim og produserte dekk av ulike typer for bruk sommer som vinter. Slagord som «Norske spor på norsk jord» huskes fortsatt av mange. Særlig vinterdekkene fra Viking, blant annet med det kjente navnet Viking Stopp, var i manges øyne det aller beste som kunne skaffes for penger.

Ble tysk

Trøblete økonomi tvang selskapet i kne, og for 20 år siden var det over og ut for Viking-Askim. Men tro ikke at Viking bare døde hen under tyngden av dekkgiganten Continentals overtakelse.

Viking som dekknavn ble videreført, og den lille og standhaftige vikingfiguren lever i beste velgående. Dekk med Viking-navnet selges bare ikke i opprinnelseslandet.

Frank Larsen i Continental Dekk Norge har slett ikke dårlig samvittighet:

– Dette handler ikke å forvirre kundene.

Larsen, som fulgte med på lasset da tyske Continental flyttet inn i Askim i 1991, fortsetter:

– Viking var mange nordmenns førstevalg, og særlig når det handlet om vinterdekk. Men hos Continental, som hos andre dekkprodusenter, vil alltid hovedproduktet bære selskapets navn. I hovedproduktet samles de beste egenskapene. Derfor heter våre premium dekk Continental, men med «Viking» lagt inn i dekknavnet på flere vinterdekk.

Beholdt navnet

Continental så imidlertid på merkevaren «Viking» som så verdifull at de valgte å beholde den, og lot Viking bli til et av merkene under hovedmerket. Men som vinterdekk produseres Viking ikke med den spesielle nordiske gummiblandingen som brukes i blant annet Norge. Viking dekk er nå et vinterdekk for kontinentale kjøreforhold, priset i budsjettklassen. I tillegg eksisterer dekket naturligvis også som sommerdekk.

– Vi sier ikke at Viking-dekk ikke er å få tak i i Norge, men vi importerer dem ikke for å unngå å forvirre kundene, presiserer Larsen.

Hvor kommer så Kina inn i bildet?

– Jo, Continental hadde en stor lansering av dekk i Hong Kong, og kineserne likte den norske vikingen så godt at selskapet bestemte seg for å satse på nettopp Viking – i Kina, ler Larsen, som har fulgt den lille figuren med hjelm og to horn siden 1970.