HERANG HOTELL

HERANG HOTELL: Marco og Marie-José Robeerst falt pladask for Herangtunet. (Alle foto: Carl Martin Nordby)

Kjøp bilde

Romantisk designperle

En Valdres-tur kan ta deg til New York så vel som Roma og Frankrike.

GJØR DET SELV

GJØR DET SELV: De nekter ikke for at det kan bli mye å gjøre til tider, Marco og Marie-José Robeerst.

Kjøp bilde
STORBY

STORBY: Suitene har fått navn etter byer. Det er viktig å ha en visjon, mener Marie-José, som er interiørdesigner.

Kjøp bilde
FROKOST

FROKOST: Gjestene Asle Sæther og Trude Vagstein nyter frokosten.

Kjøp bilde
BARNEROM

BARNEROM: Det svenske rommet er et familierom. Et bad forbinder barnerommet og hovedrommet.

Kjøp bilde
BRITISK

BRITISK: London-suiten har detaljer av sølv, som kombineres med fløyel, lær, marmor og granitt.

Kjøp bilde

Norske perler

«Årets reiselivsperle» er en pris som deles ut for første gang i år. Det er Norges Varemesse som står bak kåringen, som deles ut i forbindelse med Reiseliv 2012 i begynnelsen av mars. De nominerte er:

Fra Nord-Norge

  • Vega Havhotell
  • Sorrisniva
  • Ongajoksetra

Fra Vest-Norge

  • Villa Norangdal
  • Walaker Hotell
  • Åmot Operagard

Fra Midt-Norge

  • Håholmen Havstuer
  • Stokkøya Sjøsenter
  • Angvik Gamle Handelsted

Fra Øst-Norge

  • Engø Gård Hotel & Restaurant
  • Dyna Fyr
  • Herangtunet

Fra Sør-Norge

  • Paulsens Hotell
  • Strand Hotell Fevik
  • Bokhotellet Lyngørporten

(Kilde: Reiseliv)

Det knitrer i den svenske vedovnen. Fargene i den romslige spisesalen er inspirert av Jotunheimen. Det er hvitt og grønt, og har innslag av stein og tre. Gulvet er laget av gamle nederlandske ostehyller.

– Galskap? Ja, selvfølgelig. Det må være litt galskap, ellers blir livet lite morsomt. Galskap og kreativitet, sier Marco Robeerst fornøyd, og fyller ovnen i hotellrestauranten med mer ved.

Tilfeldig

Det var ved en tilfeldighet nederlenderne Marco og Marie-José Robeerst i 2001 ble oppmerksomme på det avsidesliggende Herangtunet i Heggenes i Valdres. Turen som startet med å kjøre feil i et veikryss, utviklet seg fort til en idé om å starte hotell på plassen. Rundt på tunet sto noen gamle museumsbygninger, og stedet oste ikke akkurat av liv, minnes Marco.

– Det var et fantastisk tun, ekte norsk og romantisk, sier han.

– Men vi måtte begynne på scratch, konstaterer Marie-José fra en brun skinnstol i hovedbygningen, som tidligere huset et snekkerverksted.

For å realisere hotelldrømmen bestemte den grafiske designeren Marco og interiørdesigneren Marie-José seg for å beholde jobbene i Nederland, mens de litt etter litt bygget opp hotellet slik de ville ha det. Tre-fire uker hvert år dro paret med seg familie og venner til noen effektive og sosiale dugnadsøkter i Valdres. Etter fem år, i 2007, flyttet paret til Norge, trosset den gryende finanskrisen og åpnet Herang hotell.

Litt av alt

Boutiquehotell, kaller de det. Hvert rom har et eget tema, og interiøret er en god blading av nytt, antikt og design.

– Er vi på ferie og finner noe vi liker, men det er dyrt, tar vi det likevel med hjem. Da oppdager vi at det uansett ikke er så dyrt sammenlignet med prisene i Norge, smiler Marco.

– Vi liker å lete etter spesielle ting og plukker litt overalt. Men du må ha en plan, en visjon. Alt må passe sammen og skape en god atmosfære, sier Marie-José.

På Herangtunet har gjesterommene navn etter tema: som det hollandske, svenske, islandske og franske rom. Suitene har fått navn etter byene Aspen, New York, Roma og London.

Trives i Roma

Mens Aspen lukter av tre og lær, oser Sverige av sommer og landlig romantikk.

– Et designhotell forbindes ofte med det moderne. Her kan du velge hvilket rom du vil ha ut ifra stilen du ønsker, sier Marco.

Gjestene Asle Sæther og Trude Vagstein har funnet seg til rette i Roma-suiten.

– Dette er noe helt eget, det finnes ikke kjas og mas slik som på andre hoteller, sier Sæther.

Vintersesong

Flere nordmenn gjør som Sæther og Vagstein og velger Norge som reisemål, viser en undersøkelse om ferievaner fra Finn. Herangtunet og andre som satser på det eksklusive, ser også ut til å gå gode tider i møte. Nærmere en firedel sier nemlig at standarden på bostedet blir stadig viktigere.

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser også en oppsving i norsk hotellbransje. I fjor steg omsetningen med 7 prosent sammenlignet med 2010, og de norske overnattingene økte mest.

På Herangtunet står vinterferien for tur. For femte år på rad skal rommene fylles av norske og utenlandske vinterturister, og hotellet kjemper om å bli «Årets reiselivsperle 2012».

Kultursjokk

Prisen deles ut av Norges Varemesse til beste norske reiselivsbedrift. Men ikke alle hadde like stor tro på at den ambisiøse hotellplanen skulle lykkes.

– Stakkars nederlendere som kommer hit og åpner hotell i Heggenes, som verken har fjord eller høye fjell. De kommer til å gå konkurs, hermer Marco etter skeptikerne. Han er fast bestemt på at Heggenes er plassen å være iallfall de neste ti årene.

– Det var et kultursjokk å komme hit. Og det var et eventyr å bo i Amsterdam og Nederland, men tiden var inne for å flytte. Vi trives så godt her.

Men om det noen gang blir ensomt?

– Nei! Vi har jo så mange gjester, sier Marie-José.

Boutiquehotell

«Boutiquehotell» er et uttrykk som først dukket opp i USA og Storbritannia, for å beskrive hoteller som gjerne er luksuriøse, og som har unike, personlige rom i ulike størrelser. De første boutiquehotellene, som av og til også blir kalt designhoteller eller livsstilshoteller, ble åpnet i store byer som London, New York og San Francisco på 1980-tallet. Hotellene skulle være en motsats til de store, upersonlige hotellkjedene.

Boutiquehoteller tar ofte mål av seg å tilby sengeplasser i komfortable og intime omgivelser, og drives gjerne av enkeltpersoner eller små selskaper. Det kan derfor være et noe uklart skille mellom et lite boutiquehotell og et pensjonat.

Boutiquehotellenes økende popularitet har gjort at også store hotellkjeder har slengt seg på trenden og satset på lignende konsepter. Dette har gjort begrepet mer diffust.

 
()

På forsiden nå