NYTT NAVN: Når Nye Briskeby står ferdig om et par år, så kan det komme til å hete noe helt annet. Men HamKams to største sponsorer vil ikke være med på navneracet. (Foto: Hanne Nordhagen-Karlsen)

Kjøp bilde

Sponsorene sier nei

Verken Eidsiva eller Sparebanken Hedmark er interesserte i å punge ut mellom fem og åtte millioner årlig for nytt stadionnavn på Briskeby.

Flere nyheter fra Hamar Dagblad

Det bekrefter begge bedriftene, som er HamKams største sponsorer, overfor Hamar-dagblad.no.
HamKam har åpnet for muligheten til å selge stadionnavnet på sin nye arena og Tore Løvås anslår at markedsverdien på et sponset navn ligger mellom fem og åtte millioner kroner i året.
– Å gå med på en slik type sponsing er ikke aktuelt for Eidsiva, sier markedsdirektør Maren Kyllingstad.

Skremmes av prisen
Kyllingstad bekrefter at Eidsiva har fått forespørsel fra HamKam.
Men Østlendingen vet at det har vært samtaler mellom Eidsiva og HamKam. Partene var langt i en prosess med navneforslagene Eidsiva Arena eller Eidsiva Briskeby Arena.
– Hva er bakgrunnen for at dere takket nei?
– Vi sponser bredde og enkelte av flaggskipene, men ønsker å holde oss unna anlegg og fast eiendom. Vi ønsker å stimulere mer direkte mot aktiviteten, sier markedsdirektøren.
– Er den anslåtte markedsprisen skremmende?
– Ja, det er vanvittig store summer, sier hun.

Bytter ut stadion
Markedsavdelingen i Sparebanken Hedmark har også vurdert å gå inn som sponsor på stadionnavnet.
– Vi har vurdert det, men det er ikke aktuelt, sier informasjonssjef Siv Stenseth i Sparebanken Hedmark til Hamar-dagblad.no.
Det betyr at de to sponsorene med størst økonomiske muskler ikke ønsker å bruke så mye penger på HamKam.
Dermed ser det svært mørkt ut med tanke på et navn ala Sør Arena, Color Line Stadion, Komplett.no Arena eller Aker Stadion på Hamar.

Selge ut enkeltseksjoner?
– Vi vurderte det også i forhold til at det navneforslaget som ligger på bordet er fint i seg selv, sier Stenseth.
Etter det Hamar-dagblad.no kjenner til skal dette være Briskeby Arena. HamKam-ledelsen skal være fast bestemt på å få med arena i sitt nye navn.
Får de ikke solgt ut hele stadionnavnet kan det være aktuelt å selge ut enkelttribuner, slik for eksempel Rosenborg har gjort.
På Lerkendal heter tribunen Adidas, Adressa, Rema og Bygger'n

 

På forsiden nå