ELJEEP: Her er en av de elektriske bilene som Posten nå skal ta i bruk. (Begge foto: Posten)

Kjøp bilde

Se! En elektrisk postbil

Posten innfører nå elektriske kjøretøy over hele landet. I Hedmark kommer det trolig elbiler og elmopeder neste år. – Noen steder vil det fungere fint. Andre ruter er ikke egnet, sier Lars Nilsen i Postkom.

Flere nyheter

Tine Larsen vil ha med seg Birken-sykkelen på toget:

– NSB ønsker ikke sykler på toget

NSB: – Vår plikt er å frakte mennesker, ikke sykler. Men vi vet at det er Birken i morgen og vil strekke oss langt for å få de med oss

BIOGASS: Biler på biogass kan i utgangspunktet kjøre lengre strekninger. Men det finnes ikke muligheter for påfyll i Hedmark.

Kjøp bilde

Posten har som ambisjon å redusere CO2-utslippene med 30 prosent fram til 2015.

Utskifting av bensin- og dieseldrevne biler er en viktig del av det arbeidet.

Og dermed innføres det i stedet elbiler, elektriske mopeder og biler som går på biodrivstoff.

Facebook-knapp kommer her

– Hedmark har ikke mange miljøvennlige kjøretøyer i dag. Vi har i Kongsvinger, men ikke noe lenger nord. Men neste år vil vi nok få denne typen kjøretøy også i vårt distrikt, sier Lars Nilsen i Postkom. Han ser det som uproblematisk å bruke elkjøretøy i Elverum sentrum, Hamar og Kongsvinger.

– Men det må legges til rette for slik bruk. Det praktiske må ligge i bunnen, med blant annet ladestasjoner lett tilgjengelig og ikke minst må egnetheten være tilstede for å benytte el-kjøretøy. De ansatte må også kunne håndtere kjøretøyene. Det er noe annet å kjøre en elbil enn en vanlig bil, sier han.

Må levere

– Før brukte landpostbudet både sykkel og moped. Men da ble det ofte mørkt før posten var framme. Er ikke dette å gå et langt steg tilbake?

– Nei, dette er nok framtida! Men vi har krav til levering som må oppfylles. Vi kan ikke være med katolske enn paven i dette spørsmålet! Men nå skal vi bruke tida framover til å prøve ut forskjellige typer kjøretøy Dette kan ikke bare handle om at Posten skal redusere kostnader og være miljøvennlige, men det må fungere både overfor publikum og ansatte, sier han.

Prøvd ut på Røros

– Men med vintertemperaturer som i Hedmark, vil slike kjøretøy i det hele tatt virke?

– Det er blitt testet ut elektriske mopeder på Røros, og der har det visst gått bra. På Lillehammer har man hatt sykler og mopeder i drift lenge, og de vil ikke kjøre noe annet! Men vi skal ta oss god tid og kjøre en ryddig prosess og dette må Posten ta ansvaret for, sier han.

Mangler drivstoff

Distriktssjef Eirik Jansen bekrefter at målet er å innføre elektriske kjøretøy i Hamar, Elverum og Kongsvinger neste år.

Han ser problemet med at Hedmark har store avstander og få byområder, og at det har vært vanskelig å finne elkjøretøy med god nok batterikapasitet.

Kjøretøy som drives på biogass er bedre egnet når man skal kjøre langt.

Men utfordringen er også her at det i Hedmark ikke finnes anlegg for slikt drivstoff.

Facebook-knapp kommer her

 
()