KRISTINA NIELSEN

Kjøp bilde

PR-verdi: 2,8 millioner kroner

På seks dager har Elverum Håndball fått medieomtale som tilsvarer snaut tre millioner kroner. Are Grongstad og Christian Berge har til sammen sørget for 119 medie-oppslag den siste uka.

Flere håndballnyheter

MYE OPPMERKSOMHET: Are Grongstad (t.v.) og Christian Berge har de siste seks dagene fått oppmerksomhet som tilsvarer snaue tre millioner i PR-verdi.

Kjøp bilde

Forrige fredag sto Are Grongstad fram som homofil håndballspiller i Østlendingen. Samme dag begynte også medieoppmerksomheten rundt hovedtrener Christian Berges bok "I kampens hete" å ta av i nasjonale medier. Siden fredag har de to Elverum Håndball-representantene blitt omtalt i over 100 oppslag i både nasjonal og lokal presse.

Tallene i denne artikkelen er hentet ut av medieovervåkerne Retriever.

Analyseselskapet har på oppdrag fra Østlendingen gjort et søk i alle landest riks- og nisjeaviser, regionaviser og de største lokalavisene i landet. I tillegg har de også søkt i etermedier som TV2, P4 og NRK. Søket er gjort fra forrige fredag til og med i går.

– Store verdier

Medieanalytiker i Retriever Norge, Kristina Nielsen, sier 2,8 millioner kroner er et enormt høyt tall for en håndballklubb i Norge.

– Innen PR-faget er det vanlig å gjøre en subjektiv vurdering av verdiforskjellen mellom annonser og redaksjonell omtale. Vanligvis vil en redaksjonell artikkel som anses som fordelaktig tillegges større PR-verdi enn den reelle annonseverdien, forklarer Nielsen, og legger til:

– Uansett hvordan man regner på det, har medieoppmerksomheten rundt Are Grongstad og Christian Berge skapt store verdier for klubben.

– Viktig markedsverdi

- Fordi omtalen er positiv og setter Elverum Håndball i et fordelaktig lys, er dette med å bygge et sterkere omdømme. Slik mediesynlighet kan skape positive ringvirkninger, for eksempel økt velvilje hos sponsorer og bedre rekruttering til klubben, forteller Nielsen.

Sigmund Høye som til daglig jobber ut mot sponsorene i Elverum Håndball, er enig i Nielsen vurderinger:

– All den positive omtalen klubben har fått den siste uka er selvsagt veldig fordelaktiv for oss. Når det er sagt, er det ikke slik at sponsorene ringer oss ned på grunn av oppslag i media. Vi er nødt til å gjøre jobben vår fortsatt, men dette er med på å bidra til å gjøre Elverum Håndball kjent som en trygg og god klubb. Det har selvsagt en viktig markedsverdi, sier Høye.

Ingen direkte effekt

Sjefen for pengebingen i Elverum Håndball Herrer, Vegar Strand, er også fornøyd med all oppmerksomheten klubben har fått:

– Dette er selvsagt veldig positivt. Men jeg må poengtere at dette ikke har noen umiddelbar effekt på klubbkassa vår. Alle konsekvenser av dette er indirekte. Det kan ha en framtidig effekt på sponsorarbeidet, men det er for tidlig å si noe om ennå, fastslår Strand.

 
()

På forsiden nå