Fjellinjen-direktør går av etter kritikk

Av

Fjellinjen-direktør Anne-Karin Sogn går av etter at det er avdekket kritikkverdige forhold. Blant annet har selskapet brutt regler for anskaffelser og innleie.

DEL

I tillegg har det vært for dårlige rutiner ved ansettelser i bompengeselskapet. Det kommer fram i en rapport utarbeidet av Deloitte.

Som følge av dette har Sogn blitt enig med styret om at hun fratrer som administrerende direktør, opplyser selskapet i en pressemelding.

Fjellinjen krever inn bompenger i Oslo og Akershus og eies av Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Rapporten viser at selskapet i større grad skulle hatt konkurranse om anskaffelser og innleie.

Deloitte har også gått gjennom alle ansettelser de siste to årene. Ved tre tilfeller ble eksterne kandidater ansatt i stillinger som var utlyst internt, viser gjennomgangen. I et av tilfellene var det en privat relasjon mellom den ansvarlige lederen og den nye ansatte.

NTB har forsøkt å kontakte Sogn, men hun er ikke tilgjengelig for kommentar.

– Alvorlige brudd

Styreleder Cato Hellesjø mener bruddene er alvorlige, og at rutiner sviktet da disse ble brutt.

– Beklageligvis har det ikke i tilstrekkelig grad vært fulgt regler for anskaffelser og innleie av konsulenter. Det er klare regler for det i det offentlige, sier Hellesjø til NRK.

Rapporten viser blant annet at kun seks av 24 ansettelser i Fjellinjen siden 2017 har vært utlyst. Av 22 innleide konsulenter som er undersøkt, er halvparten direkteanskaffelser uten anbud.

Styret i Fjellinjen besluttet å be Deloitte om en gjennomgang etter at NRK i sommer skrev flere saker om forholdene i selskapet.

Millionlønn

Anne Karin Sogn får utbetalt i overkant av 1,4 millioner kroner i etterlønn, ifølge NRK.

Det fordeler seg på lønn i oppsigelsestiden i tre måneder, samt en etterlønn i ni måneder, ifølge Hellesjø.

Stillingen som administrerende direktør lyses nå ut. I mellomtiden fungerer Magne Liestøl Larsen i stillingen.

– Jeg vil takke Anne-Karin Sogn for en svært god jobb med å ta Fjellinjen gjennom en viktig utviklingsperiode for selskapet med reduserte kostnader, ny teknologi og fornøyde kunder, sier Hellesjø.

Fjellinjen har utført en rekke tiltak etter rapporten.

Artikkeltags