Aktor trakk halve tiltalen

Av
Artikkelen er over 16 år gammel

Aktor, politiinspektør Kåre Kalvå, gjorde et overraskende trekk under rettssaken mot lokfører Ragnar Jensen (53) fra Furnes i går formiddag da han trakk halve tiltalen.

DEL

- Det kan være vanskelig å føre bevis for at førerbremseventilen sto i midtstilling. Derfor vil vi endre tiltalebeslutningen og konsentrere oss om å bevise manglende prøvebremsing, sa Kalvå da Nedre Romerike tingrett åpnet tredje dag av saken mot lokføreren.

Mistet trumfkortet

Dermed har aktoratet mistet det de mente var trumfkortet i sin sak mot Jensen.
Etter mandagens forhandlinger i retten på Lillestrøm sa Kalvå til Ringsaker Blad at det viktigste punktet aktoratet kom til å kjøre på i denne saken nettopp var førerbremseventilen. Han mente den måtte ha stått i midtstilling på godstoget Ragnar Jensen førte natt til 5. april for to år siden.

Sjokkert over bremser

Advokat Harald Stabell og Ragnar Jensen kunne bedt om en utsettelse av saken, men de valgte i stedet å fortsette.
En tidligere lokleder i NSB, Odd Grobe som vitnet fredag var sjokkert over at NSB-toget bare hadde 38 prosents bremseeffekt da Ragnar Jensens tog med blant annet 92 tonn propan krasjet med et annet godstog på Lillestrøm stasjon 5.april.
- Å herre Gud. Husker jeg ikke tabellen feil, er makshastigheten for å stoppe da 55-60 km/t. Med hans hastighet vill det tatt flere hundre meter å få stoppet, sa Grobe som mente vedlikeholdsavdelinga i NSB er skyldig i denne saken.
At det var vanskelige forhold med snø og is den aktuelle natta gjorde det enda verre å ha så dårlige bremser.

- Dårlig samvittighet

- Det tyder på at NSB har dårlig samvittighet. Etter ulykka har de nemlig redusert bremseprosenten med 15 prosent.
Grobe uttalte i retten at han var sjokkert over hvor lav bremseprosent toget hadde da det smalt.
Grobe sa også at han har studert kjøremønsteret til Ragnar Jensen, og påsto at han hadde framført toget på en helt vanlig måte. Han kunne ikke se noe kritikkverdig ved hans prøvebremsinger.
- Det er individuelt hvordan man kan prøvebremse. Selvfølgelig kunne han prøvd før, men det er nesten like mange meninger om dette som det er lokførere, sa Grobe som ikke er i tvil om at Jensen hadde prøvebremset før han skjønte at bremsene var svekket.

- Gjorde ingen feil

Et annet av forsvarets vitner, Reidar Reksten støttet Ragnar Jensen i klare ordelag. Med 42 års erfaring fra NSB som lokleder, materielleder, vaktleder og som instruktør på Jernbaneskolen hadde ikke noe å utsette på måten Jensen førte toget. Rekstens kommentar til bremseeffekten som bare var på 38 prosent i kollisjonsøyeblikket var følgende:
- Rimer mer hva som skjedde. Bremseprosent på 38 er første gang jeg har hørt om, og med vanskelige kjøreforhold med snø og is vil dette forlenge bremselengden med flere hundre meter.
Også han la ansvaret for ulykka på vedlikeholdssida, og heller ikke Reksten klarte å skjønne at Jensen hadde gjort noe feil i forhold til prøvebremsinga.

Artikkeltags