På ett år har hun minsket over 25 kilo. Det er verken brødets - eller treninga fortjeneste alene, men kombinasjonen. - Brødet hjelper til å minke sultfølelsen, og treninga gjør formen ellers mye bedre, sier hun.

Nytt menneske

- Jeg fant en brødoppskrift, Ingrids rugbrød, i et ukeblad for et år siden. Jeg kaller det ikke helsebrød, men et grovbrød uten hvetemel. Jeg har prøvd helsebrødene også, men synes de blir vel tørre. Det egne rugbrødet er saftigere og bedre, synes jeg. Fem skiver på en centimeters tykkelse om dagen kan man fint spise, uten smør og med mye mager pålegg. Kombinert med trening har det i alle fall gjort underverk for meg, sier Kjernsli.
Ikke bare er hun blitt over 25 kilo lettere. Hun er tvers gjennom blitt i bedre form. Sterk astma gjorde at hun tidligere knapt nok orket å hente posten i postkassa om dagen. Nå går og sykler hun og trener litt med apparater fire- fem ganger i uka. Medisinbruken er redusert til et minimum. Verden er i hele tatt blitt langt bedre.

Brødskremsel

- Jeg er litt irritert, ikke så lite heller, over den brødskremselen som er kommet fram i alle TV-programmene i det siste. Poteter er heller ikke livsfarlig. To poteter om dagen, litt ris noen dager, har ikke skadet meg. Variasjon i maten og trening. Da blir det meste bedre. Og brødet er viktig. For det gjør at sulten ikke kommer så fort igjen. Men brødet alene er ikke nok. Man bør se på hele livsstilen sin, sier Torill.
Hun peker videre på at det også er mye rimeligere å bake brødet selv.
- Det er ganske mye å spare på det, sier hun og presenterer følgende oppskrift som gir tre store grove rugbrød.
* 1,3 kilo fin, sammalt hvete.
* 200 gram grov sammalt rug.
* 200 gram hvete helkorn.
* 75 gram gjær.
* to strøkne teskjeer salt.
* ni desiliter hvetekli eller kruskakli.
* 1,8 liter lunkent vann.
* en desiliter linfrø.
* en desiliter solsikkekjerner.
Deigen skal heve i en time, så trykkes ned i bollen igjen og heve ytterligere en halvtime.
Brødene stekes i form på 220 grader nederst i ovnen i én time.