Rørosbanen blir enda sikrere

IKKE MOT RØDT PÅ RØROSBANEN: Hittil i år har det ikke vært en eneste registering av tog mot rødt lys på Rørosbanen.

IKKE MOT RØDT PÅ RØROSBANEN: Hittil i år har det ikke vært en eneste registering av tog mot rødt lys på Rørosbanen. Foto:

Av
Artikkelen er over 14 år gammel

- Rørosbanen har Jernbaneverkets nyeste automatiske togkontroll. Når banen får nytt togradiosystem i løpet av 2004 blir en sikker bane enda sikrere.

DEL

Sier informasjonsdirektør Jan Erik Kregnes i Jernbaneverket, som mer enn gjerne vil kommentere statistikken som viser at Rørosbanen ikke har hatt en eneste registrering av tog mot rødt lys i år - mens det på jernbanenettet som helhet har vært hele 349 slike registreringer.

Mindre trafikk, men likevel

- Statistikk er statistikk; den tar ikke hensyn til hvilken trafikk det er på banen. Mens Drammensbanen har ca. 380 tog i døgnet, er belastningen på Rørosbanen langt mindre, påpeker Kregnes.
Drammensbanen topper for øvrig statistikken over tog mot rødt lys, med hele 85 passeringer så langt i år, mot 60 i hele 2002. Samlet er antall registreringer økt fra 266 til 349.
- Vi er svært godt fornøyd med tallene for Rørosbanen, som etter Åstaulykken har hatt en helt spesiell betydning i forbindelse med sikkerhetsarbeidet i Jernbaneverket, sier Kregnes.
Etter at banen nå har flunkende nytt ATC-anlegg (automatisk togkontroll) på strekningen Hamar-Røros, mener Kregnes at sikkerheten er svært godt ivaretatt.
Til sammenlikning er det registrert 15 tog mot rødt lys på Kongsvingerbanen, mens det var seks registreringer på Dovrebanens strekning Eidsvoll-Dombås.

Manuelt Røros-Støren

Mellom Røros og Støren framføres riktignok togene manuelt, men både fordi trafikken her er liten og fordi mannskapet er drillet i oppgaven, er Jernbaneverket fornøyd med dagens situasjon.
- Når det nye togradiosystemet kommer på plass i løpet av 2004, vil en trygg bane bli enda tryggere, sier Kregnes.
Det nye GSMR-systemet som baserer seg på en lukket versjon av mobiltelefonsystemet GSM, vil blant annet gjøre det mulig for toglederen i Hamar å stanse et dieseltog på sporet o situasjoner der dette er ønskelig eller nødvendig.
- Dette skjer ved å trykke på en knapp. Hittil har dette kun vært mulig på elektrisifiserte banestrekninger, påpeker Kregnes.
Rørosbanen blir sammen med Nordlandsbanen og Raumabanen den første strekningen som får dette utstyret.

Starter over nyttår

Over nyttår starter arbeidet med å bygge basestasjonene langs banestrekningen. I alt skal det investeres 60 millioner kroner til GSMR på Rørosbanen, og etter planen skal systemet være i drift i oktober neste år.
Jan Erik Kregnes vil uansett berolige togpassasjerer med at det store antallet registreringer er tilfeller der tog av ulike grunner har passert rødt lyssignal uten at det har vært fare for kollisjon.
- Glatte skinner står for et stort antall tilfeller, eller at lokfører av andre grunner har misberegnet bremsestrekningen, sier han.

Artikkeltags