Sulland må ha flere ledere for å vokse

SOLID: Arvid Sulland kan presentere hyggelige tall for 2017.

SOLID: Arvid Sulland kan presentere hyggelige tall for 2017. Foto:

Sulland Gruppen leverte i 2017 et overskudd på 165 millioner kroner. Konsernsjef Arvid Sulland velger å utvide ledergruppa for å ta veksten videre.

DEL

(Hamar Dagblad) Slagordet til Sulland Gruppen-gründer og konsernsjef, Arvid Sulland, har sjelden passet bedre: «Det du trur på, det får du tæll».

Mandag kunne han presentere et overskudd på 165 millioner kroner for bilkonsernet etter et år med en omsetning på hele 4,88 milliarder kroner.

– Bilen fortsatt viktig

I 2017 solgte Sulland Gruppen 15.884 biler, 8040 brukte og 7.844 nye biler.

– Bilen vil fortsatt være et sentralt transportmiddel for folk flest rundt omkring i Norge, selv om noen politikere i Oslo har forventninger om at vi skal klare oss helt uten bil. Si det til folk som bor i Romedal eller Elverum; ja selv i Hamar, hvor ikke bussen kommer hvert kvarter, sier Sulland.

Og han avliver noen myter rundt el-bilsalget.

– Selv om dieselbiler har blitt stemplet som «fy-fy», så er det slik at disse bilene foretrekkes fortsatt i bruktbilmarkedet. 65 prosent av de solgte bilene har dieselmotor. 20 prosent går på bensin. El-bilen utgjør 12 prosent. Nå skal det sies at vi har et kraftig underskudd på brukte elbiler. De få vi får inn til salg, både brukte og nye, selges med en gang.

For det ligger en liten frustrasjon å spore hos Sulland over at kundene står klare til å kjøpe nye og brukte hybrid- plugin- og elbiler, men bilfabrikkene er dårlige på å levere:

– Hadde bilforhandlerne hatt tilgang på biler, så hadde vi kunne solgt mer. Vi ønsker å levere bilen til kunden den dagen vi selger den, men her opereres det med bestillingslister og lange leveringstider.

Gjennomgangen av Sullands årsregnskap viser også at de fikk en økning i servicemarkedet seks prosent, delesalget økte med åtte prosent og økning på bilskadejobber på hele 17 prosent.

Veksten de siste fire årene har vært på 70 prosent i omsetningen, samtidig som at bilsalget har økt med 60 prosent. Servicemarkedet har mer enn fordoblet seg i samme periode.

– Det har skjedd gjennom oppkjøp og vekst i organisasjonen. Vi har fått flere merker og flere forretninger innenfor samme merkegruppe.

Sulland Gruppen må organisere seg annerledes, mener konsernsjefen.

– Vi er for få personer i ledelsen. Derfor ansetter vi nye merkesjefer for de store bilmerkene og rekrutterer nye ledere rundt omkring i konsernet. Men vi fortsetter med at hvert hus og hvert merke er i eget AS, altså en konsernmodell med flere selvstendige aksjeselskaper.

Får Ford-ansvar

Hamarsingen Morten Weme er en av fire nye merkesjefer. Han får ansvaret for Ford i ni selskaper i Sulland Gruppen, som nå har 27 forhandlere (og åtte andre selskaper) rundt i hele Norge og som selger 12 ulike nybilmerker.

– En spennende utfordring. Jobben min blir at alle selskapene jobber ensartet, eksternt og internt, sier Weme.

57-åringen startet som salgssjef hos Midtstranda Bil, forløperen til Sulland Gruppen i 1994. Og han blir et av mange eksempler på Arvid Sullands forkjærlighet for å rekruttere lederne i konsernet, hovedsakelig fra egen arbeidsstokk.

– Vi skal gi våre ansatte muligheter til å klatre. De som ønsker og viser at de har et potensial skal få sjansen til å lede, sier Sulland.

Her er de øvrige nye merkesjefene i Sulland Gruppen: Tom Cato Vangen (Toyota), Petter Søndergaard (BMW) og Leif Gunnar Rørvik (VW, Audi og Skoda).

Artikkeltags