En av årets viktigste bilnyheter innfrir på alle punkter

RAV4 er nå klar i 5. generasjon, og har blitt en bedre bil på stort sett alle områder. Foto: Magnus Blaker (Nettavisen)

RAV4 er nå klar i 5. generasjon, og har blitt en bedre bil på stort sett alle områder. Foto: Magnus Blaker (Nettavisen)

Artikkelen er over 1 år gammel

Test: Toyota RAV4 2WD 5. generasjon.

DEL

Norges tryggeste bilvalg har blitt bedre - men husk drift på alle fire.

Det gode

  • RAV4 har fått et design du kan mene noe om
  • Praktisk på nær alle måter
  • Godt med plass i baksetene - også i bredden
  • Godt med bakseteplass
  • Forbedret interiørkvalitet
  • Forbedret førermiljø
  • Svært lettkjørt
  • Hyggelig forbruk
  • God bakkeklaring

Det dårlige

  • Med rett utstyr blir det fort kostbart
  • Slipper gjennom litt mye vibrasjoner
  • Fortsatt noe høyt støynivå
  • Infotainmentløsningen vil ikke vinne noen priser

Det grusomme

  • Forhjulsdrift fremstår meningsløst på en slik bil

RAV4 er en bil nordmenn elsker. Selv i sitt siste leveår klarte den forrige generasjonen å holde seg inne på topp 10-listen over Norges mest solgte biler.

Når nå RAV4 nå kommer i 5. generasjon, er det en begivenhet som per definisjon er blant årets aller viktigste bilnyheter - selv om det er en rekke nye elbiler på vei ut på markedet som vil selge svært godt.

Mye har skjedd siden sist

Den nye generasjonen er en splitter ny bil på alle måter. Den er bygget på en helt ny plattform. Dette har gjort det mulig for Toyota å øke akselavstanden, øke den innvendige plassen, øke bakkeklaringen, økte sporvidden - men likevel redusere den totale lengden.

4. generasjon RAV4. Foto: Magnus Blaker (Nettavisen)

4. generasjon RAV4. Foto: Magnus Blaker (Nettavisen)

5. generasjon RAV4.

5. generasjon RAV4.

Under panseret tilbyr nå Toyota utelukkende hybrid, med en mildt oppgradert hybridpakke sammenlignet med forrige generasjon. Effekten fra bensinmotoren på 2,5-liter og elmotoren er totalt økt med rundt 20 hestekrefter.

Firehjulsdriftsystemet er også forbedret med en løsning med større fleksibilitet og høyere effektivitet. Dessverre er ikke vår testbil er utstyrt med den løsningen.

Det er tettpakket i motorrommet.

Det er tettpakket i motorrommet.

En alkoholfri vin

La oss bare påpeke det først som sist: Å kjøpe en RAV4 med drift på to hjul fremstår ganske meningsløst. Bare navnet i seg selv RAV4 - Recreational Active Vehicle with 4WD - sier sitt.

En RAV4 med forhjulsdrift blir derfor litt som å kjøpe cheeseburger uten ost. En actionfilm uten lyd. En alpinbakke uten heis. En smartmobil uten dekning. En fest uten musikk. En vegetar-biff. Alkoholfri vin.

Utover å føre til dårligere fremkommelighet, reduseres tillat tilhengervekt fra 1650 til 800 kg. Bilen har også så mye dreiemoment i bunn, at hjulspinn forekommer ofte. Mindre effekt får du også.

Vi ville utvilsomt valgt drift på alle fire.

4. generasjon RAV4.

4. generasjon RAV4.

5. generasjon RAV4.

5. generasjon RAV4.

En Toyota som vil noe

Poenget med firehjulsdrift strekker seg også litt lenger. For med nye RAV4 er det helt åpenbart at Toyota har forsøkt å trekke sin mellomklasse-SUV litt nærmere storebror Land Cruiser, og litt bort fra crossover-verdenen forgjengeren lett kunne havne i.

Utvendig har designet blitt betydelig røffere. Den myke, snille grillen på forgjengeren er byttet ut med en tung, sint front. Fra siden er de nye hjulbuene ekstremt markerte. Også bakpartiet fremstår mye mer muskuløst.

De myke linjene er borte fra front.

De myke linjene er borte fra front.

Noen lignende grep har vi fått på innsiden. Aircondition-systemet styres av to store, robuste hjul polstret med gummi med gripemønster. Den helt anonyme midtkonsollen er byttet ut med en markert, nærmest overdimensjonert kasse. Girspaken er stor og solid. Og midt i dashbordet er det plassert en skjerm med nærmest industrielt preg.

Interiøret føles rustet for røff bruk.

Interiøret føles rustet for røff bruk.

Som alle Toyotaer ligner det egentlig ikke på noen annen Toyota innvendig, og med RAV4 ønsker de åpenbart å skape det bunnsolide preget. Dette er en bruksbil.

Smaken er som baken som det heter, men med RAV4 har Toyota noe de ønsker å formidle. Vi liker det.

Det hjelper også på at vi for første gang på en stund finner oss godt til rette bak rattet på et Toyota fordi rattjusteringen nå er bedre på plass enn tidligere.

Interiøret er oversiktlig og litt røft.

Interiøret er oversiktlig og litt røft.

Så får vi heller se litt gjennom fingrene på at infotainmentskjermen langt fra er den beste på markedet, at lyden fra høyttalerne er ganske så midt på treet - og at lydisoleringen fortsatt ikke er der vi helst skulle sett den. Selv om den har blitt bedre siden forrige generasjon.

Det er røslig med plass i baksetene.

Det er røslig med plass i baksetene.

Hvordan er den å kjøre?

Forrige generasjon av RAV4 fremsto som en bil som med vilje hadde fått tildelt mer kjipe kjøreegenskaper enn den trengte. Bilen hadde absolutt null feedback gjennom rattet, og den måtte kjøres på visuelle tilbakemeldinger. Samtidig kunne bilen egentlig så mye mer, noe vi kunne se i den mye mer raffinerte Lexus NX300h - som bygger på samme plattform.

Kjøreegenskapene er stabile, forutsigbare og nøytrale.

Kjøreegenskapene er stabile, forutsigbare og nøytrale.

Nye RAV4 har fått en betydelig stivere oppbygging, og bilen ligget godt på veien. Spesielt er det greit å påpeke at vi ikke opplevde krengingen som påfallende. Nå har vi ikke fått sammenlignet direkte, men bilen fremstår litt mer villig. Litt bedre plantet.

Men Toyota spiller et trygt spill. Styrefølelsen er fortsatt presis, men distansert. Hybrid-drivlinjen er laget med det formål å være lettkjørt og sømløs, ikke sportslig. Den er stabil, plantet - og litt kjedelig.

Det er en bil det er veldig lett å leve med til helt hverdagslig kjøring. Slik som 99% av oss driver med 99 prosent av tiden.

Det eneste vi føler for å påpeke konkret, er at bilen i litt stor grad slipper gjennom vibrasjoner fra ujevnt underlag, uten at det fremstår som noe annet enn nettopp vibrasjoner - ikke tilbakemelding fra underlaget.

Bagasjerommet bør holde for de fleste.

Bagasjerommet bør holde for de fleste.

Et like trygt kjøp som alltid

Når man tar alle forhold med i betraktning, er det umulig å konkludere med noe annet at nye RAV4 er en bedre bil enn den gamle RAV4.

Og når utgangspunktet var en av de mest populære SUV-ene i Norge, så sier det seg selv at bilen fortsatt fremstår som et av de mest rasjonelle, trygge kjøpene du kan gjøre i dag.

Bare tenk deg nøye om før du sparer noen kroner på å droppe firehjulsdrift.

Det er i disse dager alltid interessant å ta en pust i bakken og spørre seg spørsmålet: Bør man kjøpe en elbil i stedet?

Det korte svaret for RAV4-kjøpere sin del, er at det per i dag ikke finnes et alternativ som stille i samme (pris) klasse.

Artikkeltags