Åpner for el-sykkel i Birken

EL-SYKKEL KLASSE: Daglig leder i Birken, Eirik Torbjørnsen (til venstre) og sportssjef Sølvi Amundsen Aas ønsker el-syklistene velkommen til Birkebeinerrittet.

EL-SYKKEL KLASSE: Daglig leder i Birken, Eirik Torbjørnsen (til venstre) og sportssjef Sølvi Amundsen Aas ønsker el-syklistene velkommen til Birkebeinerrittet. Foto:

I år ønskes el-syklistene velkommen i Birkebeinerrittet.

DEL

For første gang blir det mulighet til å stille opp med el-sykkel når årets Birkebeinerritt arrangeres 31. august.

Både i HalvBirken over 41 kilometer, med start på Pellestova, og i det 86 kilometer lange ordinære Birkebeinerrittet fra Rena til Lillehammer, blir det mulighet for å stille med motorisert sykkel.

– El-sykler er blitt vanlig og populært i alle aldersgrupper og vi ser at flere og flere kommer seg ut på tur og får fine opplevelser med sin EL-sykkel. Vi ønsker at flest mulig skal få oppleve sykkelglede og ta del i Birken sykkelfestival, skriver Birken i en pressemelding.

Gjennom denne muligheten legger arrangørene opp til et bredere tilbud, der de som mener Birkebeinerrittet på en vanlig sykkel blir for langt eller hardt, også gis sjansen til å gjennomføre det tradisjonsrike rittet.

– Det er også folkehelse og naturopplevelse i en el-sykkel, sier daglig leder Eirik Torbjørnsen.

Det vil ikke bli noen konkurranseklasse for el-syklistene.

Det betyr at det ikke vil bli presentert noen resultatliste med tider, kun en oversikt over fullførte deltakere.

Birken-arrangørene legger ikke opp til noen ladestasjoner underveis i løypa.

Det eneste kravet til sykkelen er at den må være innenfor Vegtrafikklovens begrensning for el-sykler med maksimal hastighet på 25 kilometer i timen og en motorkraft som ikke overskrider 250 watt.

– Ellers så bør du teste ut EL-sykkelen din litt på forhånd og bli kjent med rekkevidde på ulike innstillinger på sykkelen. Vi ønsker oss glade syklister uten «rekkeviddeangst», sier sportssjef Sølvi Amundsen Aas.

Artikkeltags