Lokal verdensrekord i prostitusjon

Av
DEL

Meninger
Forestill deg følgende hendelse på styremøte i Birken AS:

Pkt. 2 på dagsorden: Hvordan få størst mulig oppmerksomhet om Birkebeinerhistorien, til beste for skirennet og for hele regionen? Kort diskusjon. Forslag: «Hva om noen fyrer opp en schwæær Mercedes SUV og braser gjennom hvit nysnø midt i skiløypa over fjellet! Det hele filmes og sendes i et TV-program for et hundretalls millioner av luksusbilentusiaster verden over!!!! Vi kan kalle det verdensrekord i villmannskjøring i villmark - med bil tvers gjennom et størst mulig naturområde!!! Opp med hånda den som sier Ja!». Applaus. «TOP!! YESS!!!»

Ja, det skulle tatt seg ut. Og det har det faktisk. Om ikke akkurat helt slik så tydeligvis med samme formål på møteplanen og samme idé som utfall. I Østlendingen 15. januar opplyses at BBC sitt bilprogram Top Gear, med 2-300 millioner seere, har henvendt seg til produksjonsselskapet Koment Oslo for å finne en idé og en partner til å la seg bruke for å promotere programmet inn mot en ny sesong. Birken AS ble utfordret og her siteres selskapets talsperson: - «Vi synes dette er veldig spennende. Å få fram birkebeinerhistorien gjennom et konsept som når ut til så mange land vil være god reklame, ikke bare for Birkebeinerrennet, men for hele regionen der Birken står sterkt». Og videre, sitat Koment;

«Top Gear har en historikk med å gjøre ekstreme ting med bil. Da vi fikk henvendelsen begynte vi å tenke på hva som kan være en skikkelig utfordring, samtidig som det får fram det urnorske».

Hva om noen fyrer opp en schwæær Mercedes SUV og braser gjennom hvit nysnø midt i skiløypa over fjellet?

I rask rekkefølge ble skisse utarbeidet, praktiske og tekniske forhold klarert og søknad om tillatelse sendt kommunene Åmot, Hamar, Ringsaker og Lillehammer. Før de rette organer rakk å håndtere papirene, ble prosjektet utsatt grunnet endrede planer hos Top Gear. Nå satses det i stedet på virkeliggjøring i 2020 og nye søknader er visstnok på gang i disse dager.

Vårt anliggende er å synliggjøre sjokket som denne nyheten ga. Hva slags ledelse har et idrettslageid selskap som seriøst mener at et slikt «konsept» er god omdømmebygging for landets desidert mest kjente og aktede turlangrenn?! Hvordan er det mulig å mene at en vulgær rikmannsfossilbil som kjører i filler en vintertrasé skapt for å hedre birkebeinernes heroiske skiferd i 1206, med kongssønnen Håkon i armene, kan være GOD reklame?! Attpåtil for hele regionen!

Er hensynet til natur, dyreliv og øvrig miljø av null betydning i 2019? Er det knekkende likegyldig for Birkens historie, navn, renommé, eiere og styre hva som skjer hvor og hvordan, bare det er nok tilskuere? Og når ble klodens mest fanatiske menn med motor- og bildilla ei målgruppe for et rendyrket ski-, sykkel- og løpeskoarrangement i vår sårbare fjellregion? Er målet maks oppmerksomhet uansett synsopplevelse og ettertanke? Hva vil vi formidle til omverdenen? Er råkjøring med bil i urørt norsk natur en «urnorsk» måte å oppføre seg på?

Å legge hele sin sjel og stolte historie på råkjørerbilindustriens panser synes i dette tilfellet å være som å prostituere seg og selv betale for akten, for senga og rommet

Sagt med andre ord; finnes ingen skrupler, ingen moral, ingen grenser for hva som er etisk forsvarlig for selskapet som skal forvalte en 80 årig historie for «Verdens fineste skirenn over fjellet» (Birkens egen beskrivelse på sin hjemmeside)? – Med deg bærer du 3,5 kg og et 800 år gammelt sagn om Kongeriket Norge, står det også å lese. Nettopp.

Å legge hele sin sjel og stolte historie på råkjørerbilindustriens panser synes i dette tilfellet å være som å prostituere seg og selv betale for akten, for senga og rommet.

Men det er mulig vi tar feil. Birken AS sin visjon er tross alt «utfordringer og opplevelser for alle». Mercedes Geländewagen, for eksempel. Vi venter i spenning på politikernes syn på saken. Nå får de sjekket seg for fartsblindhet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags