Folk under 40 år leser ikke papiravisa

Av
DEL

PÅ INNSIDA
Jeg har ikke for vane å være så veldig personlig når jeg skriver kommentarer. I dag skal jeg imidlertid være litt mer navlebeskuende enn vanlig. Ikke først og fremst på egne vegne, men på Østlendingen og norske lokalavisers vegne.

Denne kommentarspalta har navnet «På innsida», og i dag skal vi leve opp til det!

1. juni 2015 tiltrådte jeg som ansvarlig redaktør og daglig leder i AS Østlendingen. I avisas snart 120 år lange historie snakker vi en rimelig kort tidsperiode fra da til nå, men når jeg ser tilbake på de nær fire og et halvt åra har det skjedd mye:

I juni 2015 var det om lag 12.000 abonnenter som hver dag fikk papiravisa hjem i postkassa. Nå er det 8500 papir-abonnenter igjen.

Den gangen var det kun 1300 rene digitale abonnenter. Nå har vi 6500.

Opplagstallet i 2015 var 14.462. Ved siste telling for en drøy uke siden fikk vi et godkjent opplag på 16.509.

I 2015 brukte vi lite tid på video - og i hvert fall på direktesendinger. Så langt i 2019 har vi sendt 300 lokalproduserte fotball- og håndballkamper direkte. Når året er omme vil vi trolig ha servert abonnentene over 400 direktesendinger av forskjellige slag.

Da jeg tiltrådte som redaktør skrev journalistene direkte inn i arbeidsverktøyet for papiravisa. De siste to-tre åra har alle skrevet direkte for nettavisa.

Dagens barnefamilier har ikke lokalavisa liggende på kjøkkenbordet. De har den på mobiltelefonen

Jeg har ikke tenkt å argumentere rundt hva som var bedre før og hva som er bedre nå.

Men virkeligheten er slik: Også vi som jobber i lokalaviser må konstatere at verden går videre. Da har vi to valg: Å være med på utviklinga, og sørge for å lage produkter som oppleves relevante også for dagens 30- og 40-åringer. Eller å la være å være med på utviklinga, og fortsette å lage en avis på papirlesernes premisser.

Valget er strengt tatt ikke vanskelig. Østlendingen har vært en viktig følgesvenn for våre lesere, et førstevalg for våre annonsører, og en betydelig del av lokaldemokratiet siden januar 1901. Skal vi fortsatt eksistere om 15-20 år, er vi helt nødt til å lykkes med å rekruttere nye abonnenter.

Og dagens barnefamilier har ikke lokalavisa liggende på kjøkkenbordet. De har den på mobiltelefonen.

Østlendingen er den lokale allmennkringkasteren. Det er vi som skal være der når et hus brenner, når politikerne gjør vedtak som er avgjørende for lokalsamfunnet, og når det skjer satsinger i næringslivet.

Så må vi bare innrømme at vi ikke får med oss alt. Antall journalister i norske lokalaviser har gått betraktelig ned. Vi er derfor tvunget til å prioritere hva vi bruker tida vår på.

Derfor leser du ikke lenger lange referater fra lokale årsmøter i Østlendingen. Vi kan heller ikke skrive saker om og fra hvert eneste kultur- eller idrettsarrangementer.

Konkurransesituasjonen vår er også blitt annerledes. Der hvor vi tidligere stort sett var i konkurranse med andre lokalaviser og Dagsrevyen, kjemper vi nå en hard kamp om folks oppmerksomhet hele døgnet. Facebook, TV, Netflix, HBO, podcaster og YouTube er blant våre mange konkurrenter.

Østlendingen må fortsette å utvikle seg, og det skjer best i samspill med leserne

Da må Østlendingen prioritere det som er mer ekslusivt for oss og vårt distrikt. Det er på den måten vi fortsatt kan være relevante - og det er på den måten vi kan skape en helt nødvendig betalingsvilje for våre digitale produkter.

Som tallene nevnt tidlig i kommentaren viser, så er Østlendingen på rett spor. Abonnementsutviklinga har vært positiv i flere år nå.

Også fordi vi samtidig som vi lager vesentlig bedre digitale produkter enn for noen år tilbake, har klart å opprettholde en god papiravis for alle som foretrekker å lese vårt ekslusive innhold på den måten.

Mandag har jeg min siste arbeidsdag i denne fantastiske lokalavisa, som har en redaksjon som hver dag går på jobb med et klart mål: Å lage saker som betyr noe for leserne, uavhengig av hvor de bor.

Min bønn til deg som leser er at du fortsetter å engasjere deg. For Østlendingen må fortsette å utvikle seg, og det skjer best i samspill med leserne.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags