Biltema og næringsareal

Av
DEL

LeserbrevBiltema vil bygge nytt varehus og har vært på Tynset-besøk for å myse på tomteutvalget. Jeg trenger nye hjulkapsler, så dette er gode nyheter! Det er også gledelig å se at Tynset kommune får ros for hvordan de har tatt i mot Biltema.

Besøket har også vekket debatten om Tynset kommunes næringsareal. Biltema er nemlig på jakt etter en "god og veldig sentral tomt på 12-15 dekar (mål)". Det har ikke kommunen tilgjengelig nå. SPs foreslåtte Østerdalsporten Nord er dårlig egnet, ettersom det er lite sentralt og dårlig egnet for detaljhandel. Bjørnsmoenjordet er blitt trukket fram, men det er egentlig også for lite. Biltema kan naturligvis jenke på kravene, men et varehus her ville vært synd for den neglisjerte perlen Bjørnsmoen Gjestgiveri.

Tynset Høyre har sammen med Venstre et annet forslag til næringsareal: Glåma næringspark på andre sida av elva. Her er det plass, men det kan diskuteres om det er ”veldig sentralt”. Det vil også innebære tap av matjord og en uheldig spredning av sentrum.

De foreslåtte løsningene har en ting til felles: de innebærer asfaltering av nye områder. Det kan virke litt gammeldags. I Miljøpartiet De Grønne har vi ikke noe stort mål om å øke handelen enda mer. Men om man skal bygge nye varehus, -og jeg trenger som sagt nye hjulkapsler, bør det skje uten å beslaglegge enda mer areal. Det er i dag både ledig og dårlig utnyttet næringsareal på Tynset. En førsteprioritet burde være å rydde opp i dette.

I stedet for at hver butikk har egne parkeringsplasser måtte man samarbeidet

Jeg tror egentlig både Biltema og Tynset ville vært bedre tjent med å fortette eksisterende næringsareal. For eksempel i tilknytning til Rema 1000 (gamle Posten med omegn). Er man kreativ og bygger litt i høyden er det plass til et varehus på over 5000 kvm her. Det kunne blitt starten på et tredje kjøpesenter og gitt oss vår første rulletrapp!

En slik løsning er naturligvis mer krevende enn å fylle et jorde med grus og asfalt. Det ville krevd velvilje fra mange. I stedet for at hver butikk har egne parkeringsplasser måtte man samarbeidet. Nyere forskning viser heldigvis at samarbeid er mulig og at banebrytende konsepter som parkeringshus og sykkelavstand kan bidra til bedre arealutnyttelse. Klinker man til med tilkobling til fjernvarmeanlegget, utstrakt bruk av tre i konstruksjonen, solceller på taket og kledning i lokal malmfuru har man plutselig Norges mest miljøvennlige Biltema-varehus.

Som politiker verken skal eller kan jeg tvinge gjennom dette. Kanskje er det også en dårlig idé. Det hender jeg har de også. Men det er i hvert fall en idé! Og som politiker synes jeg det er greit å oppfordre både Biltema og lokale næringsdrivende til å være kreative, smidige og samarbeidsvillige. Jeg tror det er slik vi finner de beste løsningene.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags