Gatelys og økonomi

Av
DEL

Meninger
I mange kommuner er vegbelysningen en betydelig utgiftspost. Det er en kostbar investering og har en betydelig økonomisk driftsutgift. Med stadig økende strømpriser og nødvendigheten av å redusere strømforbruket i alminnelighet av hensyn til miljøet, er det god grunn til å vurdere behovet for vegbelysning.

Da kunstig lys kom i stor målestokk med Edison for mer enn hundre år siden, ble det populært å montere utendørs belysning, først og fremst av praktiske hensyn, men også ga det status for de som følte behov for det. I byer og enkelte andre steder, gir belysning om natten en økt sikkerhet mot kriminalitet. Men er det bare fordeler med utelys om natten? Under 2. verdenskrig var det totalforbud mot lys ute for å hindre fremmede fly å navigere. Det ga en fin mulighet til å glede seg over synet av stjernehimmelen. Det er ett av de gode minnene fra en ellers vanskelig tid.

Er det nødvendig å ha lys på vegene hele natten? For kommunene kan det være mye å spare på å slå av deler av vegbelysningen mellom klokka 23:00 og 06:00. med dagens teknologi er det ikke vanskelig å få til det. De få som har behov for å ferdes på den tiden av døgnet, kan klare seg bra med moderne hodelykt.

Private kan også økonomisere ved å bruke de moderne lyspærene som tenner og slukker avhengig av lys og mørke, så de ikke glemmer å slå av lyset på dagtid. Med moderne lyskilder som bare tenner når noen nærmer seg, kan en også oppnå flere fordeler. En liten opprydding i utendørs belysningen kan gi en økonomisk gevinst for kommuner og private i tillegg til miljøgevinsten.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags