Hvor mange km skal en 17-åring reise for å ta en online test i 2019?

Av
DEL

Meninger
20.mai leser jeg i Østlendingen at regjeringen ønsker å legge ned en rekke trafikkstasjoner, hvor bl.a. Elverum og Kongsvinger er på listen. Argumentet for nedleggelse av kontoret i Elverum er bl.a.;

«En samling av tjenestene på Ånestad og i Hamar vil sikre bedre kapasitet på tjenestene og gode fagmiljøer. Med kort avstand til Ånestad og Hamar og gode kommunikasjonsmuligheter vurderes belastningen for brukerne i form av økt reisevei og kostnad til å være relativt lav» sier Statens Vegvesen.

I 2017 strøk 42% på teoriprøven til førerkortet. Vi kunne alle følge Vegard Harm på VG-TV ta teorien fem ganger før han bestod nå i vår.

Om folk i Elverum må kjøre 27 km lengre for å ta teoriprøve og oppkjøring, så kommer disse km i tillegg for alle fra Solør, Engerdal, Trysil og Østerdalen - som allerede har en lengre vei.

Det er mange skoleelever som prøver å ta seg førerkort, og de må ofte ta seg fri fra skolen for å få gjennomført deler av dette. De er avhengig av å bruke kollektivt eller å bli kjørt av noen andre for å komme seg bl.a. til trafikkstasjonene. Dette er ikke godkjent fravær.

Hadde solungen vært like nervøs som Vegard Harm for teoriprøven, så hadde de fort mistet en uke med skolegang, før de i det hele tatt fikk prøvd seg på oppkjøring.

Nedleggelsene skal gjøre at det spares inn på husleie og det skal styrke fagmiljøet. Jeg synes man bommer på  samfunnsregnskapet ved disse nedleggelsene.

Jeg tror ikke man nødvendigvis skal se seg helt blind på at denne typen fagmiljø må samles fysisk for å lykkes. Man må samarbeide og hente kompetanse lokalt, regionalt, nasjonalt og globalt. Da er det ikke nødvendigvis 27 km det står på.

Ikke pakk det inn; jeg skjønner at det er en billigere løsning. Ikke for meg, engerdølen, tryslingen eller solungen, men for staten.

Jeg tror at eksisterende fagmiljø som er bygd opp i Elverum (og Kongsvinger) vil kunne ta reiseveien til sine kolleger og ha gode møter ved behov, for så å bruke teknologi for å kommunisere i hverdagen. For det kan fort være at det som er fagmiljøet i dag ikke synes det er så enkelt å få 6 mil ekstra pendling hver dag til jobb, og disse fagmiljøene kan da lett smuldre opp.

Jeg tror heller ikke man skal undervurdere verdiskapningen som skjer i mindre miljøer som er tetter på.

I følge SSB så har Norge pr 1.jan 2019 581 956 aktive virksomheter. Av disse har 65,3% ingen ansatte.17,1% har 1-4 ansatte. 7,2% har 5-9 ansatte. Det betyr at ca 89% av virksomhetene i Norge operer med mindre enn 9 ansatte.

Jeg vet at trafikkstasjonene har et samfunns-oppdrag, og gjør mer enn bare det som er relatert til førerkortet.

Men, at ingen løfter blikket og sier at det er helt naturlig med den teknologien vi har i dag å desentralisere tjenester (som den nettbaserte teoriprøven for de som skal ta førerkortet), men heller sentralisere den tjenesten -bare 27 km enda lengre unna-  opplever jeg som lite bærekraftig, lite utviklende, lite visjonært og lite klokt.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags