Lytt til de som bruker riksveg 3

SKUMMELT: Mange mener det er skummelt nok i dag å kjøre riksveg 3. Flere frykter nå flere ulykker når Vegvesenet vil kutte ned på saltbruken.

SKUMMELT: Mange mener det er skummelt nok i dag å kjøre riksveg 3. Flere frykter nå flere ulykker når Vegvesenet vil kutte ned på saltbruken. Foto:

DEL

LederDa Statens vegvesen før jul gjorde det kjent at de ville kutte ned på saltingen på riksveg 25 mellom Elverum og Trysil, kom det mange sterke reaksjoner. De skumle forholdene var en medvirkende faktor til at en rektor skiftet jobb for å slippe pendlingen. Når vær og føret tilsier det, skal ikke entreprenøren bruke salt på vegen. I stedet skal den driftes som en vinterveg.

Det innebærer at så lenge det er snø eller isdekke på deler av vegbanen, skal det fra neste vinter kun benyttes salt når dekketemperaturen er høyere enn minus tre grader. Ellers skal sand brukes som strømiddel. Nå skal driften av riksveg 3 også ut på anbud, og her er det klart at samme scenario venter fra og med neste vinter fra Rena til Ulsberg. Det er vesentlig lenger enn strekningen på riksveg 25. Mange vil mene at det er skummelt nok i dag å kjøre riksveg 3.

Norges Lastebil-Eierforbund Innlandet brukte sterke ord om avgjørelsen. Også andre brukere av vegen, som ambulansemedarbeidere, drosjesjåfører og transportfirmaer reagerer. De er alle enige om én ting: antall ulykker kommer til å gå opp. Vegvesenet er tydelig på at økonomi ikke er årsaken til kutt i saltbruken. I stedet handler dette om hensyn til miljøet, som at drikkevannskilder langs vegen blir bedre. Det er i utgangspunkt bra å tenke sånn.

Problemet oppstår når samme etat messer om nullvisjon og når vi vet at riksveg 3 er sterkt preget av tungtrafikk. Og er det realistisk å drifte strekningen som vinterveg? Klimaet endrer seg. Årets vinter har vært mild med mange dager rundt null. Ingen tilsier at det blir færre slike vintrer. Her bør man lytte til brukerne, i det minste bruke erfaringene fra riksveg 25, eller gjøre det de fleste ønsker: oppgrader hele strekningen først.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags