Trailerne utfører en viktig samfunnsoppgave!

Av
DEL

Leserbrev
I forrige uke hadde Kari Larsson et leserinnlegg som ikke kan stå uimotsagt. Jeg forstår at Larsson kan ha stor respekt for vogntogene på vegene våre, men jeg kan ikke godta at hun skjærer alle over én kam, kaller trailerne drapsmaskiner og mener at sjåførene er fartssyndere. Her er noen punkter fra Larssons innlegg som må kommenteres:
- Drapsmaskiner. Faktum er at tyngre kjøretøy gjennomsnittlig er skyld i seks dødsulykker årlig (SVV-undersøkelsen 20142018). Det er seks for mange, men likevel svært lavt i forhold til alle ulykkene på vegene og ikke minst i forhold til antall kjørte kilometere.
- Fart. Det er sikkert riktig at en del kjører for fort, men husk at i lastebilen er det speedometre som viser korrekt hastighet (disse kalibreres annethvert år). I personbilene viser speedometeret som regel mellom fem og 10 kilometer for mye. I tillegg har alle lastebiler en fartssperre på 90 km/t. Likevel har de ikke lov til å kjøre over 80.
- Overflytting til bane. Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har ikke noe imot å flytte gods fra veg til bane eller sjø, men ifølge undersøkelser gjort i forbindelse med Nasjonal Transportplan er det bare mulig å overføre små mengder de kommende 30 åra. Det skyldes blant annet at mye av transporten er lokal.
- Miljø. Dagens lastebiler er IKKE miljøsvin - tvert imot. EU-kravene til motorene er svært strenge. Utslippene fra lastebilene har blitt redusert enormt. Euro 6-motoren som de fleste av våre medlemmer bruker, lager ikke mye støy og slipper ikke ut mye svart eksos.
- Kontroller. Resultatene – slik de presenteres av Statens Vegvesen – er ikke hyggelige. Samtidig er utekontrollen blitt stadig flinkere til å plukke ut verstingene. Det er bra, for det er disse bilene som må stoppes. NLF ønsker enda flere kontroller – ikke minst med fokus på dekk og kjøre- og hviletid.

RV3 er 40 kilometer kortere og har mindre stigning enn E6. Det er hovedgrunnen til at vogntogene bruker Østerdalen mellom Oslo og Trondheim. Vårt råd til folk på langtur: Slipp lastebilen forbi og legg deg 70-80 meter bak, da unngår du å kjøre på dyr og andre farer i vegen.

Vårt råd til folk på langtur: Slipp lastebilen forbi og legg deg 70-80 meter bak, da unngår du å kjøre på dyr og andre farer i vegen

Mitt firma Arne Olsbakk Transport AS, har dessverre opplevd at det kan være farlig å kjøre på RV3 og har hatt tre alvorlige ulykker. I to av dem var personbiler involvert. Våre sjåfører var uten skyld, men vi stempler ikke motparten av den grunn.

De fleste lastebileiere har fokus på trafikksikkerhet. Det er jobb nummer én, fordi færre ulykker betyr mye for mange familier, samfunnet og ikke minst for bedriftenes økonomi. I NLF har vi et program som heter Fair Transport (www.fairtransport.no). Hovedpunktene i Fair Transport er følgende:
- Vi tar ansvar. Vi kjører trafikksikkert. Vi tenker på miljø og utslipp.
Vi ønsker også at transportkjøperne skal bli mer bevisste på hva slags biler som frakter varene.

Jeg er stolt av næringen vår. Vi har utrolig mange dyktige sjåfører. Du ser lastebiler på vegen til alle døgnets timer. Og de er der for deg og alle andre. Uten lastebilen stopper Norge!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags