Uriktige beskrivelser og feilaktige påstander

I DRIFT: Femundtunet er åpent året rundt, men ikke alltid med bemannet resepsjon.

I DRIFT: Femundtunet er åpent året rundt, men ikke alltid med bemannet resepsjon.

Av
DEL

MeningerRolf Mobæk, Femundtundet

Viser til leserinnlegg av Petter Bentzen i Østlendingen 17. juni, og kommentarer og likes på Facebook i kjølvannet av dette. Her hevdes det at Femundtunet er stengt for gjester, turistene har forsvunnet og at stedet forfaller.

Det var en rekke ulike drivere av Femundtunet i tiårene før vi kjøpte turiststedet i 2005. De siste driverne, før vi overtok, satset på daglig bemanning og matservering hele året. Detaljerte besøks- og omsetningstall fra den gang viser at besøket var altfor lite til å dekke kostnadene, og selskapet gikk konkurs etter kort tid.

De aller fleste av turistene til Femundtunet har alltid kommet i sommerferien. Enten for å oppleve fantastisk natur, eller som «mellomlanding» på sin bilferie. Det er dessverre få forespørsler utenom sommersesongen med unntak av noen weekendarrangementer vinterstid.

For et par år siden hadde vi en ansatt som bodde på Femundtunet hele vinteren. Vi gjorde da et forsøk med utvidet tilstedeværelse og markedsførte mattilbudet, men det kom ingen flere gjester av dette. Det var bare kostnadene som ble høyere. Dessverre er det ikke økonomisk grunnlag for bemannet resepsjon eller daglig restaurantdrift utenom turistsesongen. Men Femundtunet er allikevel aldri stengt for utleie, og opphold i våre 20 selvhusholdsenheter kan bestilles når man måtte ønske. Vi tilbyr også hotellovernatting og matservering for større grupper hele året.

Bestillinger gjøres via hjemmesiden, e-post eller telefon som er bemannet 365 dager i året (vi har felles telefonsentral med Sjumilskogen og Trysil-Knut Hotell).

De som ønsker losji på dager uten åpen resepsjon får tilgang til nøkler eller dørkoder.

Vi har drevet Femundtunet på vår måte i snart 15 år, og har i alle år gått med overskudd. Antall gjestedøgn per år er minst like stort som tidligere.

Da vi kjøpte eiendommen var den svært nedslitt etter mange år med manglende vedlikehold og utvikling. Mange enheter hadde så lav standard at de ikke kunne tilbys til gjestene. Vi totalrenoverte mange bygninger, og uteområdet ble oppgradert. Det siste året har vi investert i nytt vannforsyningsanlegg, lagt flere hundre kvadratmeter med nytt tak, og installert fiberbredbånd.

Til sammen har vi kostet på Femundtunet over 5 millioner kroner.

Vi er nå i inngangen til turistsesongen, og Femundtunet vil som vanlig ha bemannet resepsjon, matservering og det som naturlig hører med for å tilfredsstille våre gjester.

Normalt har vi ca. 6000 gjestedøgn de nærmeste månedene.

I sitt leserinnlegg skildrer Petter Bentzen opplevelsen til to campinggjester fra Romerike som besøkte Femundtunet i pinsehelgen. Jeg har formidlet innlegget til gjesten, og han ble oppgitt over Bentzens oppdiktede og usanne beskrivelse av fakta. Gjesten trivdes for øvrig godt, og har allerede bestilt nytt opphold senere i sommer.

Vi lever godt med at enkelte i lokalmiljøet har andre meninger om hvordan Femundtunet skal drives. Men det er uheldig for flere enn oss at noen gjester nå kan velge andre reisemål enn Engerdal på grunn av at det distribueres uriktige beskrivelser og feilaktige påstander om det største overnattingsstedet i kommunen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags