Spenningsløst igjen, Eidsiva

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
1. og 2. nyttårsdag 2019, det spenningsløst igjen. Det har blitt en vane at strømmen forsvinner. Her betaler vi for en tjeneste hos en eneleverandør i dyre dommer, og hva skjer? Jo, ved det minste snøfall eller vindpust blir det mørkt. Slik har det vært siden vi flyttet hit, sørøst i Trysil, for 23 år siden, og leveringsdyktigheten har ikke blitt bedre. Det hele toppet seg nå, i forbindelse med nyttårshelga, med to strømbrudd og et faseutfall. Noe som igjen medførte to ødelagte middager, kalde dager og redsel for elektronikk og annet utstyr i huset.

Når jeg nå reagerer er det fordi det nær sagt alltid inntreffer strømbrudd i det samme området. Strømbrudd her er blitt en gjenganger. Kanskje er jeg streng, men jeg kan ikke oppfatte Eidsiva, ved Eidsiva Nett som en seriøs leverandør av deres lovpålagte oppgaver.

Så nå er det bare å si, nok er nok. Vi er prisgitt et selskap som ikke kan levere godt nok i vårt område og som ikke virker å gjøre noe for å forebygge at feil gjentar seg til stadighet.

Jeg har ikke lyst til å betale dyrt for en tjeneste som ikke leverer godt nok

Vi har ingen metode vi kan presse Eidsiva, men er prisgitt hva Eidsiva har gjort. Noe har blitt gjort, men tydelig ikke nok. Eidsiva Nett fremstår som en elendig og særdeles kostbar leverandør i forhold til hva som faktisk blir levert til kundene i dette området. For det er alt for hyppige strømbrudd til at monopolselskapet kan tas seriøst, og erstatning kan vi bare glemme, for strømbruddene er ikke gode nok.

Jeg har ikke lyst til å betale dyrt for en tjeneste som ikke leverer godt nok. Det burde svi for nettleverandørene når de ikke kan levere en sikker og stabil strømforsyning.

Ikke bare strømbruddet lengde burde ha noe å si for nettleverandørene erstatningplikt, men også hyppigheten. Selvsagt kan det inntreffe strømbrudd når det er ekstremvær, men det har det ikke vært. Og hvorfor inntreffer feil alltid i de samme områdene? De mange strømbruddene koster oss dyrt. Og når vi så opplever, uavhengig av ekstremvær, hyppige, mange relativt korte strømbrudd, er viljen til å betale for en tjeneste særdeles liten.

Eierne, kommunene, hvilke krav setter dere til en monopolist?

Som tidligere fagmann på prosjektering av større elektriske anlegg for skip og borerigger, mener jeg det for øvrig kan stilles mange spørsmål om det utstyret som er montert. Kontrollen over anlegget er ikke god nok når Eidsiva ikke oppdager faseutfall. Slike utfall av en fase har ved testing og av erfaring påført materiell stor skade og også forårsaket branner.

Eidsiva, hva vil dere gjøre for å være føre var? Det hjelper ikke å være etter snar. Og eierne, kommunene, hvilke krav setter dere til en monopolist? Gjør jobben deres for kommunens fastboende.

Som dere ser så sendes dette litt sent til avisen, fordi jeg har fjernet masse sinte ukvemsord. Men jeg skal garantere frustrasjonen og sinne er nøyaktig like stort for det. Jeg vil ikke betale full pris for dårlig kvalitet, alt for dårlig stabilitet så jeg ikke kan stole på størmnettleverandøren Eidsiva Nett.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags