Enestående RV3/25-sjanse

Av
DEL

MeningerJeg viser til utspillet fra Skanska og prosjektleder Taale Stensbye fra Statens vegvesen overfor samferdselsministeren omtalt i Østlendingen 23/11, omtalt som "unik sjanse" til å bli ferdig med vegbyggingen på Hedmarken. Et interessant utspill, men...

Jeg ser absolutt behovet for å bygge ut RV25 mot Hamar, men det er jo ingen planer der som er vedtatt, og prosjektet vil dessverre ta mye dyrket mark. Derfor spørs det om man kan starte opp prosjektet allerede om to år, når veien i Løten/Elverum er ferdig, og da blir det annet prosjekt uansett.

Den unike sjansen er vel å gjøre seg ordentlig ferdig med vegen der man nå holder på å bygge. Det vil si at man bygger 4 felt på RV3 og et ordentlig toplanskryss ved Åkroken. RV3 er hovedåren for tungtrafikk mellom Oslo og Trondheim. Poenget mitt er at når du først bygger, koster det faktisk ikke så veldig mye mer å bygge en 18 meter bred motorvei enn en 12,5-15 meter bred tofelts vei med midtdeler og forbikjøringsfelter.

Den unike sjansen er vel å gjøre seg ordentlig ferdig med vegen der man nå holder på å bygge

Men det koster MYE å bygge om veien senere (som man nå gjør med E6). RV3 i Løten og Elverum har omtrent samme trafikkmengde som E6 nordover fra Ulsberg i Trøndelag, hvor Nye Veier har beregnet at det er lønnsomt å bygge 4 felt i stedet for 2-3 som SVV opprinnelig hadde planlagt. Jeg tror derfor at det ville være fornuftig å bygge denne veien ordenlig når man først er i gang.

Jeg husker argumentasjonen fra SVV da man skulle bygge ny E6 mellom Jessheim og Minnesund og nord for Hamar på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet. De mente at det ikke var behov for 4 felt i overskuelig fremtid. 20 år senere måtte man utvide veien til en mye høyere kostnad og med konsekvenser i form av forsinkelser for trafikantene.Det blir noen år til trafikkmengden krever det, men benytt den enestående sjansen til å bygge ordentlig mens man nå holder på med dette prosjektet, så ikke historien gjentar seg!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags