Må vurderes flere steder

Av
DEL

Leder
Innen kort tid vil strekningsmålinga mellom Nytrøa i sør og Storås i nord på riksveg 3 på Kvikne være i funksjon. I motsetning til ordinære fotobokser, som knipser bilde av deg om du kjører for fort akkurat på det punktet, vil den nye strekningsmålinga måle snittfarten din over 15 kilometer. Med tanke på hvor ulykkesbelastet dette partiet har vært, er det ingen tvil om at dette er fornuftig og etterlengtet tiltak.

Da strekningsmåling først ble innført var ganske mange skeptiske, blant annet på grunn av personvernet. Det er imidlertid ingen tvil om at de har hatt en svært positiv virkning på ulykkesstatistikken. I 2014 lagde Transportøkonomisk Institutt (TØI) en rapport som fortalte at antallet hardt skadde eller drepte ble halvert på strekninger med snittmåling. Som følge av resultatene har forståelsen for strekningsmålinger økt og skepsisen avtatt.

På veger som riksveg 3 bør en vurdere om det ikke skal settes opp flere partier med snittmåling

På veger som riksveg 3, som er så ulykkesbelastet og sterkt trafikert, bør en vurdere om det ikke skal settes opp flere partier med strekningsmåling. Visst koster det penger, anslått til rundt en million kroner bare for å etablere punktene, men dette er likevel som småpenger å regne så lenge det redder både liv og folk fra et liv som uføre.

At regjeringa i sin nye plattform har tatt til orde for å etablere færre strekningsmålinger er pussig. De argumenterer med at det ikke er nødvendig med slike tiltak på veger der farten ikke er høy. Det er for så vidt riktig, men regjeringa må jo nødvendigvis kjenne til at det fortsatt finnes mer enn nok av ulykkesbelastede veger hvor snittfarta er høy her til lands.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags