Bla i motivene over.
Festlig stemning inne på Vinmonopolet i Hamar. Denne helgen gikk de nemlig til topps i den nasjonale kåringen og kan krone seg med tittelen «Årets butikk».
15.000 kroner
– Kan vi få spandere litt bobler? sier Turid Datchev.
– Jeg har med meg bilen! sier Vinmonopolet-kunde Geir Hansen.
– Denne er uten alkohol, og den kan du fint drikke, svarer Turid.
– Jeg synes butikken i Hamar har vært kjempebra. Alltid vært fornøyd kunde. De har et godt utvalg, man får alltid god veileding og god service her. Når vi skal ha selskaper og trenger hjelp til å plukke ut drikke som passer til litt spesiell mat, så har vi alltid fått gode råd, sier Geir.
Hamar ble nummer en etter å ha slått ut kategorivinnerne Nesbyen, Jørpeland, Gol, Østerås (Bærum) og Skøyen (Oslo) i «Årets butikk»-kåringen i Oslo lørdag.
– Det var veldig stort å vinne. Nå har vi vunnet i kategoriene to ganger tidligere, men å få den gjeveste tittelen var selvfølgelig stor stas. Endelig gikk vi til topps! sier Datchev og fyller på nye glass med alkoholfri musserende vin.
– Hva gjør det med dere ansatte at dere får en slik utmerkelse?
– Norges beste pol, det er jo veldig inspirerende. Vi er tydeligvis de beste og jobber videre med det vi har. Akkurat i dag lever vi på denne prisen, men vi må bare fortsette å jobbe og utvikle oss videre, sier Turid.
Samtlige ansatte var med til kåringen i hovedstaden. Der ble de dratt opp på scenen og fikk ikke bare med seg en stor pokal «hemmat», som vil stå godt synlig inne i polutsalget i Hamar. De ansatte fikk også utdelt gavesjekker på 15.000 kroner hver øremerket kompetanseheving.
Butikksjef Martin Lillemæhlum var også lykkelig mandag morgen:
– Som innlendinger liker vi kanskje ikke å bruke de store ordene, men ... Det er stor begeistring. Og det er spesielt moro for de ansatte som endelig får den hederen og æren som de fortjener. Det er en enestående gjeng, sier Lillemæhlum.
– Hva har dere gjort for å vinne?
– Etter nomineringer og ha vært kategorivinnere har vi bare blitt mer og mer sultne på å vinne den gjeveste prisen. Derfor har vi dyrket det å skape de gode kundeopplevelsene. Vi har satt oss konkrete mål rundt kundemøtet og utvalget i butikken, men det handler også om å ha søkelys på vanlige økonomiske prinsipper: Kroner inn og kroner ut.
Lillemæhlum forteller om et spesialpol med 3.000 varelinjer, om åtte spesialslipp i året, om at butikken er utleveringsbutikk for auksjonsvarer og at de på Hamar er eneste butikk i Norge som har kundekurs i egne lokaler.
Bare i 2019 skal det holdes 15 kurs på Hamar.
– Hva skal dere bruke «Norges beste pol»-tittelen til?
– Vi skal utvikle oss, bli enda flinkere. Gavesjekkene skal brukes på studietur og kompetanseutvikling, som ikke bare gir gode fellesopplevelser, bedre samarbeid og lagfølelse, men også vil gi noe tilbake til kundene, sier Lillemæhlum og legger til:
– Alt vi gjør her på Hamar skal på et eller annet vis peke ut mot kundene.
Dette sa juryen
Her er juryens begrunnelse:
«Hamar-butikken presenterer seg flott, er ryddig og har et godt varetrykk. Det er stor bredde i vareutvalget; Her finner du både brennevin, bag-in-box og toppviner med stor internasjonal anerkjennelse. Med andre ord absolutt noe for enhver smak. Butikkens personale er serviceinnstilt og opptatt av å gi et godt kundemøte. De er kompetente, med god bredde i kompetanse, både varefaglig og driftsmessig.
De har gode rutiner på alle områder. Resultatene for 2018 viser at dette er en svært veldrevet butikk. Alle ansatte, uansett kontraktsstørrelse, er involvert i driften og er en del av teamet. Alle vet hva som er målet og er med på å «dra lasset».
Samholdet og arbeidsmiljøet i butikken framstår som inkluderende, godt og trygt. Det er en atmosfære i butikken som er preget av positivitet, humor og arbeidsglede. Butikken har i flere år hevdet seg blant de ypperste på resultatlistene for «Årets butikk. Vi er veldig stolte av vinnerbutikken, som er en svært god ambassadør for Vinmonopolet!
Butikken har markert seg positivt i lokalmiljøet med sterkt fokus på ivaretakelse av vårt sosiale ansvar og alderskontroll. De har i samarbeid med skoler og lokalt politi gjennomført flere aktiviteter med sikte på å skape forståelse for det «alkoholpolitiske oppdraget». Dette er en seier for alle ansatte i butikken!»