– Min mentor, lærer og etter hvert kollega Leif Jørgensen sa det så fint: Skal du holde ut som musiker, må du ha kjærlighet til musikken i bånn. Den er noe å tære på i tunge dager. Jeg prøver å formidle det samme til studentene mine på Barratt Due, hvor viktig kjærligheten til faget er, sier Geir Inge (53).

Han kom til Elverum torsdag sammen med TrondheimSolistene, orkesteret han er kunstnerisk leder for på sjette året.

– Jeg er spillende trener kan du si, har det overordnete ansvaret for det kunstneriske, og leder orkesteret en god del. Når jeg ikke kan være med er det andre som leder.

For Geir Inge har mange jern i ilden. Han spiller i Oslo strykekvartett, han har solooppdrag, og underviser på Barratt Due.

– Jeg har et variert arbeidsliv, og det liker jeg, det er aldri to uker som er like, sier Geir Inge.

Han bor i Oslo med familien sin, men tilbringer mye av tiden på reisefot.

Ungdomssymfoniker i ti år

Geir Inge har tidligere sagt at han aldri valgte musikken, det var musikken som valgte ham. Han vokste opp med mye musikk. Mor Randi sang i kor, far Bodvar var organist i kirka og musikklærer på lærerskolen.

Han tok med sønnen for å vise studentene ungen som hadde absolutt gehør. Bodvar slo på tangentene og Geir Inge sa hvilken tone det var.

Geir Inge begynte å spille fiolin da han var ni, og fikk fri fra Hanstad skole en dag i uka for å reise til Oslo og ta timer hos Leif Jørgensen.

Les også

Geir Inge fra Elverum: – Jeg har hørt om dem som er blitt mobbet når de har kommet med fiolinkassa, men slik var det aldri på Hanstad

– Et lyttende publikum

– Jeg var heldig som fikk vokse opp med Festspillene og fikk øse av kunnskapen og inspirasjonen fra grunnleggerne Harry Kvebæk, Karsten Andersen og Leif Jørgensen, alt de greide å formidle til oss unge musikere! sier Geir Inge.

Han var 13 år første gang han deltok på Ungdomssymfonikernes orkesterkurs i 1982, så han har et slags 40-årsjubileum i år. Totalt ble det ti år i Ungdomssymfonikerne for Geir Inge.

– Nå er det 18-årsgrense for å være med, og det er sikkert gode grunner til det, men jeg er glad jeg fikk være med så lenge. Ungdomssymfonikerne og deres grunnleggere ble et referansepunkt i norsk musikkliv og i mitt musikerliv, sier Geir Inge.

Han gleder seg til å spille på årets festspill, sist han spilte på Festspillene var i 2016.

Det er alltid spesielt å spille i Elverum, både fordi det er hjemstedet mitt og mange kjente fjes i salen, men også fordi jeg opplever at Festspillene har et trofast og lyttende publikum, sier Geir Inge.

Både alene og sammen med TrondheimSolistene deltar han på åpningsarrangementet Lett og ledig i Festsalen lørdag formiddag, Søndag deltar han på Sommerkveld i Våler kirke. Mandag spiller han sammen med TrondheimSolistene og venner i Løten kirke, tirsdag deltar han og TrondheimSolistene på konsert på Melgården i Åmot.

Jakten på et levende uttrykk

Det blir travle dager, men musikerne er godt forberedt. Så hvordan forbereder man seg til konserter, og opptredener og innspillinger, hvor mye må en profesjonell musiker øve?

– Det er vanskelig å tallfeste i timer, vi spiller jo hele tiden, det er det dagene fylles med. Når jeg tar fatt på et nytt stykke mater jeg det inn, så leter jeg etter poengene i stykket, etter stemningen for å få et levende uttrykk, sier Geir Inge.

– Musikk er et fag, et håndverk. Uten godt håndverk, blir det ikke god kunst, men godt håndverk er ikke nok. Det må til mer for å gjøre noter til kunst. Det er dette levende uttrykket vi alltid er på jakt etter både som solister og i orkesteret, sier Geir Inge Lotsberg.