Tirsdag ble det avholdt store kontroller fra Statens Vegvesen, både langs riksveg 2 og riksveg 3.
Kontrollen av vogntog på kontrollstasjonene på Magnormoen i Eidskog, Ånestad i Løten og Bergerønningen i Alvdal endte med en rekke reaksjoner mot både norske og utenlandske vogntog.
Tre anmeldelser
Godt over 400 vogntog med kontrollert i løpet av kontrollen, nesten 300 av disse under kveldskontrollen på Ånestad.
Dette medførte også de mest alvorlige sanksjonene.
Totalt ble tre sjåføreren anmeldt, både på grunn av brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene, samt manglende dokumentasjon på last og manglende transportdokumentasjon.
Dette er reglene for kjøre- og hviletid
Daglig kjøreperiode
- Etter maksimalt fire og en halv times kjøring skal du ta 45 minutters pause.
- Pausen får ikke benyttes til annet arbeid, du skal hvile.
Døgnhvile
- Hovedregelen er døgnhvile på elleve sammenhengende timer eller minst tre + ni timer hvert døgn.
- Døgnhvilen kan reduseres til ni timer maksimalt tre ganger mellom to ukehviler.
Ukentlig kjøreperiode
Total kjøretid per uke er maksimalt 56 timer (forutsatt avtale etter reglene om arbeidstid for sjåfører).
- Kjører du to uker på rad kan total kjøretid ikke overstige 90 timer (forutsatt avtale etter reglene om arbeidstid for sjåfører).
Ukehvil
Senest etter seks døgn (etter 144 timer) skal du gjennomføre en ukehvil på minst 45 timer.
- Ukehvilen kan reduseres til 24 timer annenhver uke (reduksjonen skal kompenseres med en tilsvarende hvileperiode).
Kilde: Statens Vegvesen
15 vogntog fikk bruksforbud, i tillegg til en rekke andre gebyrer for blant annet avrenning av fiskeblod, overlast og tynnslitte dekk.
Stålplater ikke sikret
Kontrollene på Magnormoen og Bergerønningen ble gjennomført på dagtid.
På Magnormoen ble en sjåfør anmeldt grunnet for dårlig sikring av last.
Den finske sjåføren fraktet stålplater som var langt unna tilstrekkelig sikret.

«Alt» var galt da dette vogntoget ble stoppet på riksveg 3
Røykutvikling
Det ble også her utstedt en rekke bruksforbud grunnet dårlig overlast og dårlig teknisk stand.
Blant annet viste det seg at en varehenger med en traktor på hadde knekt aksling som følge av rustskader på understellet.
Det ene dekket subbet i asfalten som medførte røykutvikling.
Vogntoget ble avskiltet på Kongsvinger.