(Hamar Dagblad)

Det er Hamars Culturelle Ølvenner som står bak arrangementet som har vært fast i bybildet siden 2004. I de første årene var de i Strandgateparken før de i 2016 for første gang benyttet Stortorget. Toppåret for antall besøkende hadde festivalen i 2013 med ca. 8.500 besøkende. Dette er det ikke kapasitet til på Stortorget, og der har besøkstallene ligget på i overkant av 4 000. Terje Demroen og Bjørn Johansen i arrangørstaben er spente, men forhåpningsfulle før årets festival 2. - 4. juni.

– Vi håper vi kan snuse på 5 000 solgte billetter i år, men vi er spente på responsen med tanke på at festivalen har vært ute av bybildet i to år. For oss var det veldig viktig å få den i gang igjen i år og vi tror nok folk er litt sulteforet på å møtes på denne måten nå, sier de.

Aldri bedt om støtte

Arrangørstaben består av 8-10 personer, og det er om lag 80 personer i dugnadskorpset som primært kommer fra Storhamar Hockey, HamKam og Ottestad. Det blir lagt ned hundrevis av dugnadstimer før, under og etter festivalen. Inkludert rigging og rydding er det folk i sving på Stortorget ei uke i strekk i forbindelse med festivalen. Ølentusiaster fra hele regionen samt en del faste fra Oslo og Drammen pleier å avlegge festivalen et besøk.

– Det som er ekstra gøy er at vi i løpet av alle disse årene aldri har bedt om kommunal støtte. Det er nok ganske så uvanlig, sier Demroen.


Uproblematisk med konsert

Festivalen arrangeres til samme tid hvert eneste år, og i år sammenfaller altså åpningsdatoen med storkonserten ved Vikingskipet der Whitesnake og Europe drar bortimot 7 500 tilskuere. Det er ikke lagt opp til at man skal rekke begge deler, og at det kan være mange potensielle festivalgjengere som også liker 80-tallsrock virker ikke usannsynlig, men ølfestivalen pågår tross alt hele helga.

– Vi har pratet mye om dette etter at vi så datoen for denne konserten, men det viser seg at vi aldri har solgt flere billetter for torsdagen enn vi har gjort i år. Dette er jo dagen hvor det billigere billett og gratis inngang for studenter og pensjonister. Torsdag har aldri vært den store dagen for vår festival, så sånn sett tror vi ikke konserten har så stor innvirkning. Fredager og lørdager er det gjerne stinn brakke, forteller Demroen og Johansen.

Gir bort penger

Sist gang festivalen ble avholdt, altså i 2019 ble det solgt 19 500 enheter med øl, og festivalen, som er landets eldste i sist slag, er attraktiv for både små og store bryggerier. I år vil det bli over 100 slag øl, så det bør være mulig for de fleste å finne noe de liker. Det legges altså igjen bra med penger, og dette er noe som kan komme lokalsamfunnet til gode.

– Vi har en tradisjon for å donere en del av overskuddet vårt til gode formål lokalt. Det akter vi å gjøre i år også. Men først må vi se om vi går overskudd, avslutter de og ler.