Gå til sidens hovedinnhold

Etter ti år i utlandet, skal Ingar (44) ta i bruk jordene på hjemgården – men neppe til det du tror

Ingar Aaen (44) bodde 10 år utenfor Cannes i Frankrike, før han og familien i fjor høst flyttet hjem til gården han vokste opp på Nytrøa i Tynset. Her ønsker han og samboeren Silje Frogner Tangen (43) å starte et kurssenter for simulering av fly.

For abonnenter

Med bakgrunn som flymekaniker i Forsvaret har firebarnsfaren gjennom sitt firma AviNeering drevet med installasjon og vedlikehold av radiosendere som fly navigerer etter på flyplasser rundt omkring i hele verden. Hovedsakelig i Midtøsten, Vietnam og Sør-Korea.

Som underleverandør og kursholder for Indra Navia – en norsk fabrikant av antennesystemer på bakken – har han også nærmere 20 års erfaring med å holde kurs for personell som jobber med teknisk vedlikehold og drift av fly-navigasjonshjelpemidler.

Behov for veldig stor plass

– Kursene har vært på fabrikker og ute på flyplasser, men det er alltid store begrensninger med muligheten for å holde kurs i et kursrom eller på en operasjonell flyplass. Derfor vil det gi veldig store gevinster å ha et dedikert kurssenter med komplette navigasjonshjelpemidler som kun er for trening og kurs, sier han.

Han er sikker på at behovet for slike kurs over hele verden kommer til å øke mer framover, fordi det blir økende krav om forfriskningskurs. Nesten alle flyplasser i verden bruker det samme landingssystemet, men det er enorme konstruksjoner med behov for veldig stor plass for å simulere miljøet på en flyplass. Derfor er det ideelt å bruke jordene her på gården.

– Fordelen med det er at jeg også kan gjøre det på en mer kostnadseffektiv måte. Det er dessuten ikke lov å gjøre justeringer på et operasjonelt system på en flyplass, sier Ingar.

Søkt om støtte

Han har søkt næringsfondet i Tynset kommune om 2,5 millioner kroner i støtte til drift og utvikling av firmaet sitt. Visjonen er å utvide produkter og tjenester med base i Tynset.

Ingar understreker imidlertid at det er en del ting som ikke er klarlagt. For eksempel har han enda ikke fått svar på søknaden om å sende på den frekvensen som er vanlig på kommersielle flyplasser til Nkom (tidligere Post- og teletilsynet). Det er den statlige etaten som regulerer og overvåker post- og telekommunikasjonssektoren og har ansvar for radiofrekvensforvaltning og nummerforvaltning.

– Enda har jeg heller ikke søkt om byggetillatelse for et kurssenter. Det er en del barrierer jeg må gjennom, konstaterer han.

Vunnet flere anbud

I samarbeid med Indra Navia, har 44-åringen et veldig stort nettverk over hele verden. Sammen har de vunnet flere anbud hvor det er inkludert mye kurs, og de har allerede kunder som ønsker å komme til Norge for kurs.

En av kontraktene er på over et år med kontinuerlig fem ukers kursing av elever fra 14 flyplasser i Afrika. Det er planlagt klasseromskurs på fabrikken til Indra Navia i Asker, men Ingar håper kursene kan bli holdt på hjemgården på Nytrøa hvor det er mye bedre muligheter.

– Sammen med Tore Lunsæter i Anleggsrep AS har vi også utviklet et antennesystem som lages på fabrikken til Lunsæter i Tylldalslia på Tynset. Han står for produksjonen, mens vi har markedsføringen og salget. Totalt er det er laget 21 slike antennesystemer, og nå har vi fått ordre på to nye – ett til Filippinene og ett til Saudi-Arabia. I tillegg har vi et anbud i Sveits som er et foregangsland på flykontroll og håndtering av flytrafikk. De vil fortsatt bruke GPS, men i tilfelle noen manipulerer posisjonen til et fly er det viktig å ha bakkekapasitet. Derfor er jeg veldig sikker på at bakkebaserte antennesystemer har en lang framtid, sier Ingar.

Øvelser og demonstrasjoner

Kurslokalene han søker om støtte til er i hovedsak et klasserom og et verksted for praktisk trening. I et planlagt bygg på til sammen 470 kvadratmeter kan det gjøres øvelser og demonstrasjoner på blant annet antennesystemer og droner. Kurssenteret er estimert til litt i underkant av 3,9 millioner kroner.

– I tillegg til kurs kan det også bli muligheter til å bruke infrastrukturen til å legge til rette for andre aktiviteter. En simulert flyplass som ikke har begrensningene til en operasjonell flyplass gir muligheter for å gjennomføre unike øvelser. Blant annet er det nå flere firmaer som utvikler droner som skal gjøre oppdrag i kontrollert luftrom og på flyplasser med strengt kontrollert flytrafikk. Test og utvikling av slike droner kan med stor fordel gjøres på en simulert flyplass hvor luftrommet ikke er kontrollert og begrenset av trafikk. Det er kun i Canada jeg har hørt om at det er gjort noe liknende, sier Ingar Aaen.

Les også

Johannes Thingnes Bø ringte Vegard (29) da han trengte akutt hjelp: – Det hadde jeg ikke trodd

Les også

Håkons fjøs ble omtalt som landets råeste – nå har det blitt enda hvassere

Les også

Oddbjørg (72) var den første kvinnelige lensmannen i Østerdalen og synes det er veldig rart at tittelen fjernes: – Vi lever i en underlig verden

Kommentarer til denne saken