Én av fem er misfornøyd med flyttetjenesten

  Illustrasjonsbilde til flytting, Aktiv Flyttebyrå i aksjon.

Illustrasjonsbilde til flytting, Aktiv Flyttebyrå i aksjon. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Flyttefolkene tar hånd om dine personlige eiendeler, og da kan det fort bli konflikt om noe går i stykker. En undersøkelse Forbrukerrådet har gjort, viser at én av fem er misfornøyd med flyttetjenesten.

DEL

– Typiske henvendelser til Forbrukerrådet har vært om møbler og hvitevarer som har gått i stykker, eller det er uenighet om pris, sier regiondirektør Undis Scheslien ved Forbrukerrådet i Hedmark, Oppland og Romerike.

Håper flere klager med ny klagehjelp

Undersøkelsen viste at bare litt under halvparten av de som var misfornøyd med flyttingen, klaget. Det kan komme av dårlige klagemuligheter:

– Vi vet at rettferdighet er viktig for forbrukere. Vi vet også at en lett tilgjengelig og gratis klagehjelp fører til at flere vil prøve saken sin. Vår nye meklingsordning vil forhåpentligvis føre til at flere misfornøyde forbrukere får det de har rett på, sier Scheslien.

Forbrukerrådets flyttetips

Det beste er selvfølgelig å unngå konflikt.

Derfor har Forbrukerrådet noen råd til deg som vil bestille flyttefolk:

■ Tenk ut hva du trenger hjelp til, og hva du kan gjøre selv

■ Be om et detaljert tilbud med totalpris fra minst tre flyttebyråer

■ Sjekk byråenes rykte på internett og i Brønnøysundregistrene

■ Skriv kontrakt med totalpris og alle forbehold og vilkår

■ Hvis noe går galt, klag skriftlig med én gang

■ Klag saken videre til Forbrukerrådet hvis det ikke løser seg

Artikkeltags