[Tønsbergs Blad] – Slik tapper vi øl i Norge om noen år, sier festivalsjef Christoffer Rød om det nye øltappesystemet som tas i bruk på Slottsfjell i år.

Tappesystemet han snakker om, er «Bottoms Up Draft Beer Dispensers» med tilhørende «Bottoms Up Draft Beer Cups» produsert av selskapet GrinOn Industries, som gjør øltappingen lynrask.

Med kopper som har hull i bunnen for å kunne tappe øl nedenfra, kan det tappes fort, uten for mye skumming og svinn.

Hullet er forseglet med en gummimagnet som lukkes når ølen løftes av tappekranen.


– 60 halvlitere på ett minutt

Foreløpig er produktet kun testet på noen få arrangementer i Norge; Bylarm, Spydeberg Rock og et bransjearrangement.

– Jeg tror rekorden er én mann som tapper 60 halvlitere på ett minutt. Når vi setter fire av fem øltappere til salg i front, blir det flere som selger og køene blir borte. Det opplevde vi på Bylarm. Den eneste grunnen til at det kanskje blir litt stim i baren er at folk ville stå og filme tappingen, sier festivalsjef Christoffer Rød til tb.no.

Et firma Rød registrerer i disse dager sammen med et knippe andre aksjonærer, Barkey, har fått agentur for Skandinavia.

– Jeg gleder meg virkelig til å bruke systemet på Slottsfjell i år, og jeg tenker at systemet kan overføres til mineralvann, vin og for eksempel ferdigblandede drinker. Innen bardrift sliter man med svinn og fart, men i statene har de mangedoblet overskuddet med dette systemet. Omsetningsveksten ligger jevnt på rundt 25 prosent, sier Rød.


Garasjeoppfinnelse

Produktet er foreløpig kun tilgjengelig i USA, Canada og Mexico. De største amerikanske stadionene for basket, baseball og amerikansk fotball har installert systemet.

Amerikaneren Josh Springer oppfant tappesystemet i 2008 og er også grunnlegger av produktet. Fire dager etter at han fikk ideen, hadde han utviklet en prototyp med deler han hadde hjemme. Fabrikken ligger nå i Indiana.

– Jeg kom over denne oppfinnelsen på nettet og henvendte meg til dem flere ganger over ett år, men produktet manglet CE-godkjenning. Plutselig tok de kontakt og hadde patentet i orden. Jeg ordnet billett til Indiana. Det var ekstremt god kjemi med gutta. Det at de valgte oss, føltes som å vinne i Lotto. De har tusenvis av henvendelser, men ville at vi skulle ha agenturet for Skandinavia, forteller Rød til tb.no.

Selv om produktet er tilgjengelig, regner ikke festivalsjefen med å rulle produktet ordentlig ut i det skandinaviske markedet før neste sommer.

(ANB)