Coops nye satsing endrer full­stendig hvordan du handler i butikken

Av

Nå trenger du ikke lenger å gå i kassa når du handler på butikken.

DEL

(Nettavisen) – Fantastisk enkelt! Dette er dette som er smarthandel, sier en begeistret Lars Tendal til Nettavisen.

Tendal er sjef for Obs-kjeden, den første av Coops kjeder til å innføre den nye teknologien som nå lanseres i alle landets Obs-varehus.

Neste uke startet Obs-kjeden med mobilskanning av varer som første kjede i Norge. Du bare bruker din egen mobil til å slå inn varene, og du kan betale gjennom Coops betalingsapp Coopay når du forlater varehuset.

Kan trille ut

Med andre ord slipper du å gå gjennom kassa på vei ut butikken, utover å skanne en strekkode med mobilen ved utsjekk når du er ferdig med å handle.

– Deretter er det bare å trille hele handlevognen ut av varehuset uten å løfte en eneste vare ut av handlevognen, sier Tendal.

Sagt med andre ord blir kø ved kassa langt på vei en saga blott med den nye teknologien.

– Ikke færre ansatte

– Kundene våre setter stadig større krav til sømløse kundeopplevelser i butikk. Shop Express, selvbetjente kasser og nå muligheten for å skanne varer med mobil, gjør at kundene vil kunne få en smidigere handelsopplevelse med mindre kø, sier Tendal.

– Betyr denne løsningen at det blir færre ansatte i butikkene?

– Nei, men vi frigjør arbeidskraft til andre oppgaver, som å hjelpe kundene. I mindre butikker i distriktene kan også slik teknologi bidra til å redde butikker som hadde blitt lagt ned, sier han.

SATSER PÅ NY TEKNOLOGI: Lars Tendal er kjedesjef for Obs. Foto: Halvor Ripegutu

SATSER PÅ NY TEKNOLOGI: Lars Tendal er kjedesjef for Obs. Foto: Halvor Ripegutu


Handleopplevelsen har de siste årene blitt mer digitalisert. I Coops butikker med selvbetjente kasser er det cirka 37 prosent av kundene som benytter seg av disse når de er på handletur, mens 16 prosent bruker Shop Express der man skanner varene med en håndskanner i butikk.

For å kunne skanne varer med mobilen må appen ShopExpress lastes ned i Apple Store eller Google Play.

– Målet er å få ShopExpress integrert i Coops medlemsapp i løpet av året. Fungerer løsningen godt, og dette er noe kundene ønsker å benytte, er også planen at dette skal rulles ut i alle Coops kjeder om ikke lenge, sier Tendal.

Bedre enn Amazon Go?

Dag Slettemeås er forsker ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO, som er en del av OsloMet. Han er ekspert på teknologi og dagligvare og mener Coops løsninger typisk for retningen som dagligvare går i.

Det virker som det er den veien det går. Det handler om å kutte ut kø og frigjøre arbeidskraft. Sånn sett ser det fornuftig ut. Det har vi også sett med Amazon Go, sier Slettemeås. Han viser til de mye omtalte Amazon-butikkene der kundene plukker varer som blir registrert av kameraer ved hjelp maskinteknologi og ansiktsgjenkjenning.

– Problemet med en slik løsning er personvern. Med Coops løsning, derimot, har kunden selv kontrollen i større grad og slik sett er det kanskje en bedre løsning, sier han.

Han mener utfordringen med sånne løsninger er at folk kan venne seg til kun å bruke løsningen til en dagligvarekjede. Dermed blir konkurranse på andre områder, som pris, mindre viktig.

– Får du veldig sterke lojalitetsløsninger som dette, kan det bety at pris blir mindre viktig. Det igjen kan bety at dagligvarekjedene øker prisene. Det er ulempen, sier Slettemeås.

Artikkeltags