Matkjedene har satt opp prisene

Det selges mindre dagligvarer, men mer drivstoff og ferdigmat ved landets bensinstasjoner, viser ny statistikk fra Statistisk sentralbyrå.
(Foto Morten F. Holm / SCANPIX .)

Det selges mindre dagligvarer, men mer drivstoff og ferdigmat ved landets bensinstasjoner, viser ny statistikk fra Statistisk sentralbyrå. (Foto Morten F. Holm / SCANPIX .)

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

1. juli er en av de to faste dagene i året matvarekjedene justerer prisene. Enkelte varer ble over dobbelt så dyre ved månedsskiftet.

DEL

Det kraftigste prishoppet gjaldt varer der det har vært priskrig mellom kjedene, skriver E24. Coop, Rema 1000 og Norgesgruppen bekrefter prisøkningene.

– Prisene kan oppleves som litt høyere på grunn av særlig stor priskonkurranse i år og generelt lavere kampanjeaktivitet om sommeren, sier kommunikasjonsrådgiver Ingrid Solberg Gundersen i Norgesgruppen.

Hermetikk, godteri, majones og frukt blant varene som er blitt dyrere, ifølge tilbakemeldinger fra kunder i sosiale medier.

– Det har vært en ekstrem priskrig i hele år og da er det noen varer som har vært ekstremt billige. Så når prisen på varene nå normaliseres, kan det bli et prishopp på enkelte varer, hvor prispresset har vært størst, sier kommunikasjonsrådgiver Lise Mette Kjellberg i Coop Norge.

Kjedene sier det er fire hovedgrunner til at prisene stiger om sommeren: prisendringer fra leverandører, eventuelle økninger i statlige avgifter, landbruksoppgjøret og valutaendringer.

Artikkeltags