Lager teater for babyer

BABYSATSING: Teatersjef for Teater Innlandet Janne Langaas, markedsleder Mari Brovold Owen, regissør Christina Lindgren tror babyer og småbarn mellom 0–3 år kan få en stor opplevelse av "Høyt oppe i fjellet".
Foto: Jo E. Brenden

BABYSATSING: Teatersjef for Teater Innlandet Janne Langaas, markedsleder Mari Brovold Owen, regissør Christina Lindgren tror babyer og småbarn mellom 0–3 år kan få en stor opplevelse av "Høyt oppe i fjellet". Foto: Jo E. Brenden

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

– Babyene merker at de er med på en spesiell hendelse, hevder regissør Christina Lindgren. 7. mai innbyr Teater Innlandet til premiere på "Høyt oppe i fjellet", en forestilling for babyer og småbarn mellom 0 og 3 år.

DEL

Inne i en slags spesialbygget lavvo skal foreldre og babyer og småbarn få en unik teateropplevelse. Teater Innlandet skal turnere Hedmark og Oppland med forestillingen "Høyt oppe i fjellet", og blant de mange stoppestedene er Hamar, Elverum og Tynset.

Hendelsesserie

– Når vi skal lage teater for babyer og småbarn så er det meningsløst å fortelle en historie fra a til å. Det blir heller å skape en serie med hendelser. Det er sang, det er bevegelse, det er farger. Vi prøver å finne noe som er spektakulært og spennende, sier regissør Christina Lindgren, som deler regien og konsepturviklingen med skuespilleren Hanne Dieserud.

Duoen regnes for å være de dyktigste på å lage forestillinger på småbarnas premisser, og har tidligere turnert vårt distrikt sammen med Riksteateret med babyoperaen "Korall, koral".

– Dette er den tredje babyforestillingen som de lager, og anerkjente Dieserud/Lindgren lager fantastiske, nydelige og veldig visuelle forestillinger som spilles for fulle hus over hele landet. Derfor er vi litt stolte av at de kom til oss og ville lage en co-produksjon sammen med Teater Innlandet, sier teatersjef Janne Langaas.

Bruker fantasien

– Hvorfor skal babyer se teater?

– Babyteater ble oppfunnet på begynnelsen av 2000-tallet, og Norge er faktisk veldig gode på det. Skal babyer ha kunstopplevelser og har de bruk for det? Vi mener det. Man får brukt fantasien og man får kommunisert på et helt annet plan, mener teatersjefen.

Regissøren selv mener det svært unge publikummet setter pris på teateropplevelsene, selv om de aldri får satt ord på de har vært med på:

– Babyer har faktisk veldig mye humor og det er lett å skape fascinasjon og undring hos dem. Selv om det ikke er lett å forutse hva de liker så ser vi at babyene er fokuserte i de 20 minuttene forestillingene varer. De ler på akkurat de samme stedene og det som fungerer et sted, fungerer også andre steder. De aller minste barna er avventende og spente på hva som skal skje, selv om de aldri har vært på en forestilling før, forteller Lindgren.

– Skuespilleren kan riste på en gjenstand, så kommer det en lyd. Neste gang kommer det ingen lyd. Det synes babyene er veldig moro. Repetisjon, men likevel å gjøre de samme tingene med en liten vri er noe som ser ut til å fungere hver gang.

Fellesopplevelse

Langaas har selv sett mange babyforestillinger:

– Når forestillingen er over er det fascinerende å se at babyene hermer etter det som skuespilleren har gjort når de får slippe til på scenen. Mange forsøker å gjøre de samme bevegelsene eller leter etter lydene som de nettopp har hørt i forestillingen.

Også foreldrene har det fint på forstillingene:

– Når foreldre og barn sitter sammen inne i et telt, så blir det intimt. Det er moro bare å dele en opplevelse sammen med barnet sitt og være med på at man fascineres og undres sammen, mener Lindgren.

Artikkeltags