Full gass mot bompenger

FRA FYLKESTING TIL STORTING: Tor Andre Johnsen (Frp) skifter arena fra fylkestinget til Stortinget, men lover fortsatt fullt kjør for høyere fartsgrenser og bompengefrie veger.

FRA FYLKESTING TIL STORTING: Tor Andre Johnsen (Frp) skifter arena fra fylkestinget til Stortinget, men lover fortsatt fullt kjør for høyere fartsgrenser og bompengefrie veger. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

– Det blir ikke bompenger mellom Hamar og Elverum om vi får bestemme, sier nyvalgt stortingsrepresentant Tor André Johnsen (Frp).

DEL

Johnsen er ikke i tvil om hva han vil prioritere som stortingsrepresentant:

– Det er samferdsel som gjelder. Fylkestingsvedtaket om firefelts veg mellom Hamar og Elverum, firefelts E6 helt opp til Moelv, firefelts E16 til Sverige, full breddeutvidelse på riksveg 3 og dobbeltsporet jernbane til Lillehammer må følges opp. Det skal ikke stå på Frp, men jeg frykter at H, V og KrF holder igjen, sier Johnsen.

Spør Høyre

– Blir en eventuell firefelts veg mellom Hamar og Elverum bompengefri?

– Det må du nesten spørre Høyres Gunnar A. Gundersen om. Frp er mot bompenger og vil at vegen skal være bompengefri. Jeg skal ta en runde med alle Frps fylkesledere, og vi skal jobbe knallhardt mot bompenger, sier Johnsen, som også vil øke fartsgrensen.

– Øvre fartsgrense på firefelts motorveger må umiddelbart økes til 120 kilometer i timen. I tillegg til å øke trafikksikkerheten, må jo firefelts veger føre til kortere reisetid, sier han.

Har penger

– Hvordan skal vegutbygging finansieres uten bompenger?

– Vi har lagt inn 455 milliarder kroner mer i Norsk transportplan enn den rødgrønne regjeringen, det vil si 45,5 milliarder kroner mer årlig. Dette er ikke tall vi har tatt ut av løse lufta. Norge har penger til det, sier Johnsen, som i samme åndedrag nevner skattelettelser.

– 100 milliarder i skattelette er ikke noe problem når den norske staten går med 400 milliarder kroner i overskudd, slik den gjorde i fjor, mener han.

Bratt læringskurve

Høyres Gunnar A. Gundersen, som Johnsen nå gjør ansvarlig for eventuelle bompenger i Innlandet, sier han tror læringskurven for Johnsen blir rimelig bratt på Stortinget.

– Jeg vil selvsagt ikke kommentere slike utspill mens partiene forhandler, men jeg har gjennom hele valgkampen sagt at bompenger til en viss grad er nødvendig, sier han.

NB! VG har vurdert problemområder i regjeringsforhandlingene og tipper at bompengekonflikten løses slik: Et sannsynlig kompromiss er at flere nye veger blir bygget uten bompenger, men at dagens bomstasjoner i hovedsak blir stående.

Artikkeltags