Teknoverden elsker Hamar-oppfinnelse

Slik ser den ut, Oculus-brillen, når den brukes på en panservogn.

Slik ser den ut, Oculus-brillen, når den brukes på en panservogn. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Medier over hele verden snakker nå om Hamar-firmaet Making View etter at de utstyrte en panservogn med kameraer og vognførerne med VR-briller.

DEL

– Det har tatt helt av! Mailboksen min er full av henvendelser fra alt fra store konsern og firmaer med kjente merkevarenavn til mediefolk og entusiaster som spør om prosjektet vårt. Hyggelig med oppmerksomhet, og dette gir jo oss en viss ”kred”, sier en storfornøyd daglig leder hos Making View, Are Vindfallet, til Hamar-dagblad.no.

360-grader

Det startet med en video på Teknisk Ukeblads nettside, der en ser en panservogn med kameraer på hver side av panservognen, og vognførere med spesielle VR-briller som gjør at de får fullt utsyn i 360 grader fra vognen, selv med skalkede luker.

Nyheten spredde seg til de ledende teknonettstedene i verden: kinesisk og amerikansk Engadget, Wired, Gizmodo, Mashable og The Verge, og deretter tok de store mediene opp saken. I går valgte BBC, Washington Post og The Mail å skrive om Hamar-teknologien.

Bakgrunnen er at Making View har hjulpet Hærens Battle Lab med å utvikle kamerasystem og programvare slik at vognførere kan bruke Oculus Rift-briller (kjent fra spillverdenen) til å følge hodets bevegelser.

– Hvis vognføreren snur hodet til venstre, ser han derfor rett ut gjennom det venstre kameraet. Ved å senke blikket ser han rett ned på vognbeltene. Dermed er vognfører i stand til å “lukeparkere” med centimeter-presisjon, uten hjelp av vognkommandøren, forklarer Vindfallet.

Oculus Rift er det nærmeste man kommer “virtual reality” (VR) i dag.

– Systemet med Oculus Rift gjør vognfører i stand til å navigere mer selvstendig etter vognkommandørens intensjon, i stedet for å måtte få nøyaktige kjøreinstruksjoner og operere med store blindsoner.

– Dermed kan vognfører i større grad kjøre selvstendig, mens vognkommandør kan fokusere mer på stridssituasjonen, sier Vindfallet.

Testet på Rena

Systemet er testet på Rena, og major Ola Petter Odden er entusiastisk:

– Dette er et utrolig lovende konsept. Vi ser at brillene fortsatt mangler skjermoppløsning til å se godt på avstand, og de kan gi en viss svimmelhet hos vognfører. Men dette tror vi vil forbedres raskt, sier Odden.

Et pansret kjøretøy opereres i dag i stor grad på samme måte som i 1930; en vognfører ser ut gjennom en liten luke og en vognkommandør sitter oppe i tårnet og roper kommandoer til operatøren.

– Det er sikkerhetsmessig veldig risikabelt både med tanke på eksponering mot fiende og generell manøvrering av kjøretøyet. Med dette systemet kan alle sitte inne i kjøretøyet uten å la seg eksponere, samtidig som man kan manøvrere kjøretøyet med millimeter presisjon, sier Odden.

På Hamar ser Vindfallet muligheter:

– Teknologien kan brukes på mange områder og revolusjonere en del bransjer som er opptatt av overvåkning og sikkerhet. Systemet vårt har ubegrensede bruksområder.

Men for Making View gjelder det ifølge Vindfallet å holde rett fokus:

– Mulighetsområdet for oss er enormt, men nå må vi fokusere på noen satsingsområder og la alt det andre ligge. Det er nemlig begrenset hva et lite firma på Hamar kan få til uten store investorer i ryggen. Men drømmen er å skaffe finansiering slik at også vi kan finjustere siktet vårt, sier Vindfallet.

Artikkeltags