Gå til sidens hovedinnhold

Journalistikk til salgs?

Artikkelen er over 7 år gammel

Kommentar av ansvarlig redaktør i Hamar Dagblad, Nils Kristian Myhre.

I forrige utgave av Hamar Dagblad sto CC stadion i fokus. Vi ga den storslagne åpningen en bred redaksjonell dekning. I tillegg var det annonser fra kjøpesenteret, også på forsiden og baksiden av avisa. Tre dager etter at avisen var på gata og uten at noen lesere hadde reagert på måten vi markerte den store lokale begivenheten, kom det reaksjoner fra pressemiljøet. Dagbladet kom på banen med en sak der avisen mer enn antyder at Hamar Dagblad har latt seg kjøpe i CC-saken og brutt elementære spilleregler for fri og uavhengig journalistikk.

Dette er selvsagt ikke tilfelle.

Jeg er usikker på i hvilken grad de som kritiserer dette mest høylytt har satt seg godt inn i saken. Samtidig ser jeg at det kan være grunnlag for debatt når en avis selger forsiden sin til en annonsør og samtidig har mye redaksjonelt stoff om den samme annonsøren.

Hamar Dagblad er en uttalt bypatriot som kommer én dag i uka. Gratis. Vi skriver om det positive som skjer i byen. Om byutvikling, nye butikker og folk som lykkes og har positive ting å fortelle. La oss være enig om én ting. Forrige uke handlet det om åpningen av nye CC stadion. Det største kjøpesenteret mellom Oslo og Trondheim. Et bygg vi sakte har sett vokse fram de siste årene.

Vi var selvsagt aldri i tvil om at dette var årets happening, og noe alle i Hamar ville være opptatt av.

Ideene i redaksjonen var mange. Én av disse var å lage noen notisloft på noen av butikkene og de menneskene som skulle jobbe der, og høre deres forventninger. Ett loft på hver side. Ca. 1/4 av butikkene på CC stadion. Et grep vi har gjort flere ganger før ved andre begivenheter. I tillegg hadde vi fire bærende saker i en avis som totalt var på 48 sider.  Disse planene ble lagt allerede i starten av oktober. Av rent praktiske grunner lagde vi et skjema med tre spørsmål, som vi sendte til senterlederen og spurte pent om hun kunne distribuere ut til butikkene. Svarene fikk vi inn på redaksjonsmailen i Hamar Dagblad.

Så kommer salgsavdelingen på banen og ønsker å selge førstesiden. Et grep vi har diskutert mange ganger det siste året. Vi har fulgt debatten rundt andre aviser som har gjort dette før oss, og bestemmer oss for å gjennomføre dette. Fordi vi har en kunde som er oppriktig interessert, og fordi dette et arrangement utenom det vanlige. Betingelsen er at det er en tydelig annonse, som i tillegg er merket "annonse".

Dette utløste noen spørsmål internt. Skulle redaksjonen endre allerede planlagte redaksjonelle reportasjer som følge av at det kom en annonse på forsiden og baksiden av avisen?

Burde vi fjernet deler av det redaksjonelle innholdet fordi vi hadde solgt annonse på førstesiden? Vår vurdering var at vi skulle stå fast på de redaksjonelle vurderingene vi hadde gjort, uavhengig av hvilke annonser salgsavdelingen fikk. Alt annet ville ha betydd at vi hadde latt våre redaksjonelle frie vurderinger bli påvirket av salgsavdelingen. Og det ønsket vi ikke.

Alle vi som jobber med Hamar Dagblad, og de som kjenner oss, vet at vi hadde hatt minst like mye redaksjonelt innhold på åpningen av CC stadion uten at en eneste annonsekrone hadde rullet inn i kassa. Hvis CC-stadion ikke hadde kjøpt førstesiden, så ville det redaksjonelle oppslaget naturligvis vært på CC stadion. Fordi dette var noe alle folk i Hamar snakket om. Og det alle i Hamar snakker om vier vi alltid mye plass.

Tirsdagens utgave var spesiell, men ikke noe eksempel på at vår journalistikk er til salgs. Det har den aldri vært. Våre lesere kan stole på at vi tar frie redaksjonelle valg. Også når de er knyttet til dekningen av våre annonsører.