IKEA har for eksempel lansert «Click & Collect Drive-thru», der kundene først er inne på nett og bestiller det de skal ha. Deretter blir varene plukket opp av kunden på et punkt utenfor varehuset. På denne måten slipper kundene å gå inn, og handelen medfører ingen direkte kontakt med ansatte. Samtidig som det er en løsning med liten smitterisiko, er det også en rask og effektiv måte å handle på.
Varehussjef Bernhard Stangel hos IKEA Ringsaker forteller at det har blitt et populært tilbud, og at det er tilbud de vil fortsette med, også etter at situasjonen har normalisert seg.
– Kundene har virkelig elsket denne løsningen. Varene blir plukket opp bak varehuset. Det er noe vi vil beholde, sier Stangel til Ringsaker Blad tirsdag.
– Vi er stolte
Samme ettermiddag er det bra med biler på parkeringsplassen utenfor det blågule varehuset, men varehussjefen forteller at IKEA selvsagt har merket at samfunnet nærmest ble stengt ned.
– Det er klart våre resultater er påvirket av krisen. Vi har for eksempel stengt restauranten. Vi er påvirket, men på samme tid kjempeglade for at vi har fått holde åpent, og for at vi ikke måtte permittere noen. De som jobber i restauranten, har vi satt til andre oppgaver. Vi er stolte over at vi ikke har permittert noen, sier Stangel.
Han forteller at det fysiske besøket gikk merkbart ned den første tiden, men at det har tatt seg opp igjen etter hvert. Spesielt på lørdager er det mange som tar turen til møbelgiganten.
– Vi fikk først en merkbar nedgang i antall besøkende, og vi er ikke helt tilbake på normalt nivå, Men så har vi også hatt reduserte åpningstider. Førstkommende mandag blir det vanlige åpningstider igjen, sier han.
– Funnet løsninger
IKEA har gjennomført flere tiltak for å redusere smitterisikoen i varehusene.
I tillegg til at restauranten er stengt, er blant annet også Småland og alle barneområder stengt. Renholdet er trappet opp og selvbetjeningskasser og bankterminaler blir desinfisert mellom hver kunde. Rundt omkring på varehuset henger relevant informasjon, og hver halvtime blir den samme informasjonen gjentatt over høyttaleranlegget. Foreløpig er det ikke tatt en beslutning om når restauranten skal åpne igjen.
– Vi er i kontakt med myndighetene om hvordan vi skal gjøre det. Vi vil være sikre på at vi gjør det på tryggeste måte, med tanke på at vi serverer mat, sier Stangel.
– Hvordan har det fungert å holde åpent i denne perioden, har kundene fulgt anbefalingene?
– Det har gått bra. I hovedsak er det veldig få man har vært nødt til å snakke til, svarer Stangel.
– Hva med de ansatte, hva har de tenkt om å gå på jobb i denne perioden?
– Alt i alt er de ansatte kjempeglade for at vi er åpne og for at de kan gå på jobb. Vi har noen ansatte som er ukomfortable med å ha kundekontakt, og da har vi funnet løsninger på det, svarer varehussjefen.
– Planlegger bedre
Stangel forteller også om andre tilpasninger under koronakrisen, som vil bli med videre. Blant annet er det nå mulig å planlegge det nye kjøkkenet ned til minste detalj på nett, og det er lansert et tilbud der det er mulig å rådføre seg med en interiørdesigner digitalt.
Siden mange har jobbet hjemmefra, har det også dukket opp nye behov.
– Det har dukket opp et behov for mer fleksible løsninger hjemme, både når det gjelder hjemmekontor og når det gjelder lagringsplass, sier Stangel, som også merker at kundene som fysisk besøker varehuset, ikke tilbringer like mye tid innenfor dørene som før.
– Vi ser at folk planlegger besøkene bedre.
– De er mer målrettet?
– Ja, det er ikke så mange som bare går rundt i butikken, svarer Stangel, og legger til:
– Situasjonen har forandret livet hjemme, og hvordan kundene handler, fastslår han.
– Elsker det
Stangel forteller at pila stadig peker oppover for varehuset i søndre Ringsaker.
– Vi har en god utvikling. Vi har sett at byggingen av E6 har påvirket resultatet negativt, men alt i alt så har vi en vekst, sier Stangel.
Varehussjefen forteller at de forventer ytterligere vekst ved at det stadig bygges mer næringsvirksomhet i området rundt Nydal.
– Vi ser i alle markeder at det er bra for alle å konkurranse rundt seg. Dette området blir det største handelsområdet i Innlandet, sier varehussjefen, som begynte i jobben høsten 2017.
– Hvordan er det å være IKEA-sjef i Ringsaker?
– Jeg elsker det. Dette er den nyeste IKEA i Norge, og også den minste. Det er et interessant marked, da vi ikke er tilknyttet en stor by, men betjener et større område. Det er interessant. Vi har også en entusiastisk gjeng ansatte her, og jeg mener vi har den beste gjengen i Norge, svarer Stangel.