– Det har vært både tungvint og dyrt. Sist jeg jobbet i Oslo hadde jeg avtale om hjemmekontor, hvor jeg måtte på kontoret cirka to dager annenhver uke og litt ekstra ved behov.

Det forteller Ingrid Hvidsten Gabrielsen.

I store deler av de siste sju årene har hun pendlet fra Elverum til Ås og Oslo, for studier og jobb.

Hun forteller at noe av det vanskeligste med å pendle til Oslo er kostnadene.

Det er ikke mulig å få noe månedskort som dekker godt nok, mener Gabrielsen.

– Elverumsekspressen gikk tidligere 06.30 og var i Oslo klokka 09.00. Da gikk det an. Det gjorde hvert fall at du kom inn til Oslo innenfor akseptabel tid. Det har blitt vesentlig vanskeligere å pendle etter den ble borte, sier Ingrid, og legger til.

– Så kuttet de ut den avgangen under korona og den har ikke kommet tilbake i etterkant. Når den ikke er der har det blitt uaktuelt med buss, forteller hun til Østlendingen.

Tre selskaper per tur

Gabrielsen forteller at hun har måtte bruke tre forskjellige kollektivselskaper for å komme seg til jobb i Oslo, i SJ, Vy og Ruter.

Avreise fra Elverum er 06.45, og hun er framme i Oslo 09.30.

Toget går fra Hamar 08.00, hvor Gabrielsen begynner arbeidsdagen.

– Det koster meg 350 kroner hver vei hver gang jeg har pendlet. Det er altfor dyrt og når det blir så mange selskaper man benytter seg av, blir det slik. VY-bussen tilbyr ikke månedskort, og rabattordningene på de forskjellige selskapene hjelper ikke om du ikke pendler hver eneste dag.

Hun forteller at jobben har tilrettelagt for at hun kan begynne arbeidsdagen på toget og har unngått å sette opp møter hun skal delta ifra morgenen av.

Slik har hun sluppet å måtte reise fra Elverum med buss klokka 05.37 på morgenen for ofte.

Det er nemlig det eneste alternativet om man skal ta kollektiv transport og være i Oslo før 08.00 på morgenen.

Gabrielsen, som sitter i kommunestyret i Elverum for SV, mener det er et stort behov for et større samarbeid om månedskort mellom de forskjellige aktørene.

Dette kan gjøre det mer aktuelt for flere å pendle kollektiv, og etterspør en ny direkteadgang tidlig nok på morgenen.

– Jeg mener det hadde hjulpet mye. Vi må ha en direkteavgang mellom Elverum og Oslo. Nå er det minst 20 minutter ventetid på Hamar. Man bruker tiden på å stå der og spise matpakka. Det føles som bortkasta tid, sier hun.

Vanskelig for studentene

Ved Høgskolen i Innlandet, avdeling Rena, ergrer studentene Brigithe Børrestad og Carl August von Krogh seg over kollektivtilbudet for å komme seg både til Elverum og til Oslo.

– Jeg var i Oslo i helga, og det blir 700 kroner for å dra dit. Det blir en del penger, som jeg kanskje ikke har som student, sier Carl.

– Det er dyrt. Faktisk så har jeg nå kjøpt meg bil, for jeg synes kollektivtransport er trøblete. Om vi er to i bilen, koster det samme som å kjøre tog. Det er ofte vi tar bilen i stedet om vi er flere, samsvarer Brigithe.

Særlig er det med tanke på kulturtilbud og reise på kveldene at studentene savner et bedre og større kollektivtilbud.

– Det er mange som bor i Oslo, studerer for seg selv og møter opp på eksamen. Hadde det vært et bedre kollektivtilbud hadde nok noen flere valgt å komme hit og bo her i studietida. For oss studenter tilpasser vi oss og får ting til å fungere. Men det går utover miljøet. Jeg må ha bil på grunn av kollektivtilbudet, men skulle gjerne vært foruten, sier hun.

– Ubeleilig

– Det er Elverum og delvis Hamar vi bruker. Det er noe problematisk med tanke på tidspunktene på kollektivtransporten. Skal vi ut og spise er det nesten ikke mulig å ta toget, fordi vi må dra tilbake så tidlig, forteller de to.

Kjæresten til Carl studerer også på Rena, men bor i Elverum og må reise en time tidligere enn første forelesning for å rekke fram.

Det er et alternativ hun må bruke i vinter. Og det er ubeleilig, forteller han.

For studenter som ofte er hjemme hos foreldre og venner i helgene er det også veldig vanskelig å komme tilbake til Rena på en søndag ettermiddag uten bil.

– Jeg reiser en del rundt, og da jeg skal hjem på søndag, da er det nærmest umulig å komme seg tilbake fra Hamar til Rena. Da må jeg som oftest velge bil, sier Brigithe.

– En fast avgang senere

For Carl, som ennå ikke har skaffet seg førerkort er eneste alternativ å ta kollektivtransport.

I disse dager tar han kjøretimer, men også det skaper visse utfordringer.

– Kjøretimene er på ett bestemt tidspunkt, men eneste kollektivtilbud er mye tidligere. Da må jeg ta et tog tre timer før, og sitte og vente. Det blir skikkelig knotete. Så må jeg sitte og vente på toget en time etter kjøretimen også. Det blir kjedelig, forteller studenten.

De mener togtilbudet til Rena og oppover Østerdalen må utvides, i alle fall med ett tog senere på kvelden.

– Det burde i alle fall være en fast avgang som er senere. Jeg har litt familie i Elverum og er der ofte på besøk. Så spiser vi middag, så blir klokka 18.30, og da det er det bare ett tog igjen og det er ofte fullt. Da må de kjøre meg hit, forteller Carl.

Kollektivtilbud i Østerdalen

Til og fra Oslo:

Om du skal være framme i Oslo før klokka åtte med kollektivtilbud er det en mulighet: Buss fra Elverum til Hamar 05.37, tog fra Hamar til Oslo 06.16. Da er du framme i hovedstaden 07.48.

Neste alternativ er i Oslo: 08.26. Buss fra Elverum til Hamar 06.04, tog fra Hamar til Oslo 07.08.

Det koster 4307 kroner for et månedskort med VY fra Elverum til Oslo. For årskort er prisen 43.072 kroner

Direktebuss fra Elverum til Oslo går kl. 08.30 og er fremme klokka 10.30. Motsatt vei går bussen kl. 16.20 og er framme 18.15 i ukedagene.

Til og fra Hamar:

Mellom Rena-Hamar, er standardprisen for en billett 188 kroner, nedsatt til 141 kroner per tur for studenter.

SJ har pr i dag ingen tilbud for å selge periodebilletter på tvers av ulike togoperatører. På strekningen Rena-Hamar, og stasjonene imellom, selger heller ikke SJ billetter pr i dag. Imidlertid kan du kjøpe periodebillett hos Innlandstrafikk, som også vil gjelde på SJs tog innenfor gjeldende sone.

Det koster 980 kroner per periodebillett med Innlandstrafikk, 9800 kroner for årskort med buss.

18.09 og 20.09 går toget fra Hamar oppover Østerdalen i ukedager.

Lørdag er det kun tog kl. 16.09 fra Hamar, hvis ikke må man vente til søndag klokka 12 for å reise med tog. Etter klokka seks er det to avganger søndag, kl. 18.09 og 20.09.

Med buss er det litt flere alternativer i etter klokka halv seks i ukedagene. Med rute 100 er det avgang fra Hamar klokka 17.55 og 18.55, mens med rute 105 er det avgang kl. 18.35, 20.35 og 22.35

Foreslår nattbuss

– Hadde man hatt et senere tog, og et tilbud om å komme seg ut hadde det blitt brukt. Det er mye konserter og arrangementer i Elverum og Hamar som vi nå ikke får med oss. Om det bare hadde vært en gang i måneden så tror jeg folk hadde benyttet seg av det, sier Brigithe.

Hun viser til et eksempel i fjor, da det var standupshow i Elverum.

Vennegjengen kjøpte billetter, men Børrestad måtte kjøre bil, fordi det ikke var noen kollektivmuligheter etter 20.30 på kvelden.

– Da kan jeg ikke ta en øl og kose meg med det. Det går, men det er jo kjedelig. Jeg skjønner det er vanskelig å endre og en prosess som tar tid. Setter man opp kveldstog og søndagstog, og folk ikke får informasjon om det så tar det tid før de tilpasser seg.

Ønsker større tilbud mellom Elverum og Hamar

Hjemme hos familien Gabrielsen er det ikke bare pendling til Oslo som er en utfordring.

Datteren spiller håndball og trener i Hamar, og er avhengig av å bli kjørt for å komme seg hjem.

– Bussen går enten halv ni eller halv elleve på kvelden. Hun er helt avhengig av besteforeldre til å kjøre henne til Myklegard i Løten, eller at hun overnatter hos dem, forteller moren.

Gabrielsen påpeker at bussavgangene mellom Hamar og Elverum stort sett er bra på dagtid, men at det fortsatt blir lite brukt av de som pendler mellom byene.

Hun mener tog ville vært noe flere pendlere kunne tenkt seg å bruke, dersom det passet med typisk rushtid.

Nå går det ingen tog fra Elverum før klokka er 08.10 på morgenen.

– Det er avganger med bussen hver halve time store deler av dagen, men ikke så mange pendlere med disse avgangene. Dette vil jeg tro blant annet handler om at bussen tar lengre tid enn å kjøre selv. Selv må jeg ta bussen om morgenen fordi togavgangene ikke passer. Jeg tar toget hjem for å slippe køen. Om ettermiddagen fra Hamar til Elverum tar bussen ekstra lang tid. Hadde det vært flere avganger med toget tenker jeg flere ville valgt å bruke det, sier Ingrid H. Gabrielsen.