Gå til sidens hovedinnhold

Ingrid Bjørnov får årets Sandbeck-pris: – En grå dag endte i stor ære

Den folkekjære pianisten og formidleren, Ingrid Bjørnov (57) er tildelt Vidar Sandbecks kulturpris, Regnbågåbrua 2021. – Jeg fikk beskjeden på en grå dag. Og så endte det med en fantastisk oppmuntring og stor ære.

Prisen ble offentliggjort digitalt fredag morgen.

Bjørnov satt med nylagt rød leppestift, strikk i håret og rutete ola-skjorte og ventet på å bli med på zoomen foran keyboardet hjemme på gården i Indre Østfold.

Men så sviktet teknikken. Videoen kom aldri på. Men Bjørnov lot talegavene blomstre, snakket varmt og inderlig om multikunstneren Vidar Sandbeck fra Åsta i Åmot, og var tydelig rørt over den gjeve prisen.

Vokste opp med Sandbeck

– Jeg er født i 1963 og er midt i Sandbecks målgruppe gjennom barnetimen på radio, en far som sang viser. Jeg har hodet fullt av strofer og regler som jeg ikke helt vet hvor kommer fra. Det kan like gjerne være fra Peer Gynt som fra Vidar Sandbeck.

Entusiastisk forteller Bjørnov om «Dakota Kalle», «Pengegaloppen» og andre populære viser av Sandbeck.

På inn- og utpust forteller hun om Wenche Myhre som gjorde et uslettelig inntrykk på unge Ingrid med plateutgivelsen av Sandbeck-låtene «Postadresse Hollywood» og «En snerten snelle».

Raske låter med humor, livsglede og drømmer.

Humor, smerte og vemod

– Jeg har holdt på med humor i over 20 år, og vet at humor også må inneholde dybde og smerte. Humor må også kunne gjøre vondt for å bli husket, slik det er i erindringene, bøkene og tekstene til Vidar Sandbeck, understreker. Ingrid Bjørnov.

Hun minner om at Sandbeck kom samtidig med rock'en på 50-tallet.

– Det er snert, det tenner i tekstene, det er vemod og brodd. Jeg er veldig inspirert av Sandbeck og tradisjonen han står i. Jeg beundrer han veldig, men når ikke opp, smiler Bjørnov.

Besatt av skogen

– Hvilket forhold har du til skogen og Østerdalen som betydde så mye for Sandbeck?

– Jeg har slekt i Elverum, vi kjører ofte gjennom Østerdalen – og jeg er besatt av skog og tre. Jeg har plantet flere trær enn jeg har felt.

Hun har fordypet seg i Lars Myttings bok «Hel Ved» og latt skog og tre bli en del av showet «Steinway to haven».

– Den gjeveste biten i et flygel er klangbunnen. Den skal være laget av et grantre i over 1100 meters høyde. Treet må ha stått i skrinn jord og vendt i nordlig retning, forklarer Bjørnov.

Vidar Sandbeck var en folkekjær multikunstner, blant annet som visedikter, forfatter, sanger, fiolinist, treskjærer.

I begrunnelsen for utdelingen av årets Sandbeck-pris blir Bjørnovs mangfoldig, allsidighet og formidlingskunst trukket fram. I flere ti år har hun bergtatt et stort og bredt publikum.

Lang karriere

Ingrid Bjørnov blir beskrevet som Norges regjerende humorpianist.

Karrieren t startet i 1987 med musikalen Witch Witch med premiere under Festspillene i Bergen. Dollie – eller Dollie de Luxe som de også kalte seg – tok med seg musikalen til London.

I tiden etter Dollie jobbet Ingrid Bjørnov som komponist, kapellmester og arrangør for TV og teater. Rundt år 2000 debuterte hun som soloartist. Etter fire soloshow og seks komipriser kom hun med showet Steinway to Heaven i 2017. Hun har gitt ut flere bøker. Den siste kom i 2020: Herfra til hektene

Tredje kvinne

Ingrid Bjørnov er den fjortende mottakeren av Sandbecks kulturpris. To kvinner har fått prisen før Bjørnov; Märtha Louise i 2008 og Frida Ånnevik i 2011. I fjor gikk prisen til Guren Hagen. I 2017 gikk prisen til Øystein Sunde, som er en nær venn og samarbeidspartner av Bjørnov.

Kulturprisen består av en treskjæring av Ragnar Nysæther (prismottaker i 2019), en grafikk, et diplom og 20.000 kroner – og selvfølgelig ære.

Bjørnov gleder seg allerede til å motta prisen under Sandbeck-dagene som er flyttet til midten av september.

Kommentarer til denne saken