Farvel til Jernbaneverket

NY ORDNING: Jernbaneverket blir fra årsskiftet splittet opp i Bane Nor og Jernbanedirektoratet. Her et motiv fra Elverum stasjon. (Foto: Bjørn-Frode Løvlund)

NY ORDNING: Jernbaneverket blir fra årsskiftet splittet opp i Bane Nor og Jernbanedirektoratet. Her et motiv fra Elverum stasjon. (Foto: Bjørn-Frode Løvlund)

Artikkelen er over 2 år gammel

Ved årsskiftet legges Jernbaneverket ned. Samtidig overtar det nye statlige foretaket Bane Nor ansvaret for jernbanens infrastruktur og eiendommer.

DEL

Bane NOR er på tross av skrivemåten et navn i slekt med Telenor og Avinor.

Bane NOR eies av staten og skal ha ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, samt trafikkstyring i tillegg til forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR, som har hovedkontor i Oslo, får om lag 4.500 ansatte.

Alle jernbaneeiendommer, inkludert eiendommer som eies av ROM Eiendom AS, blir lagt til Bane NOR. ROM Eiendom AS, som i dag eies av NSB AS, vil i løpet av første halvår 2017 bli overført til Bane NOR.

Bane NOR ledes av konsernsjef Gorm Frimannslund, som kom fra stillingen som direktør for infrastrukturdivisjonen i Jernbaneverket.

En mindre del av Jernbaneverket overføres til det nye Jernbanedirektoratet, som blant annet skal drive med utvikling av framtidig jernbanetilbud, Nasjonal transportplan og konkurranseutsetting av persontogtilbud. Elisabeth Enger, som har vært direktør for Jernbaneverket, blir direktør for Jernbanedirektoratet. Det nye direktoratet blir direkte underlagt Samferdselsdepartementet.

Mandag 2. januar vil reisende på 62 stasjoner rundt om i Norge bli møtt av medarbeidere i Bane NOR, som skal informere om det nye selskapet, samt dele ut kaffe og boller.

Boller og kaffe blir det også å få i Elverum, mandag morgen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) skal delta på arrangementet på Oslo S.

Artikkeltags