Se hva Øystein vil gjøre med Hamar

PENSJONIST: Øystein Waag er sivilarkitekt med imponerende CV. Nå er han pensjonist og har flyttet til Hamar. Foto: Jo E. Brenden

PENSJONIST: Øystein Waag er sivilarkitekt med imponerende CV. Nå er han pensjonist og har flyttet til Hamar. Foto: Jo E. Brenden

Artikkelen er over 1 år gammel

Arkitekten, som blant annet står bak vernebygget på Domkirkeodden, kaster seg inn i jernbanedebatten med denne omfattende planen.

DEL

– Jeg har beregnet at med denne planen så kan man spare 2,7 milliarder kroner i forhold til de planene som nå ligger ute. Og da har jeg tatt forsiktig i, sier Øystein Waag og smiler.

Han er ingen hvem som helst. Sivilarkitekten var med og tegne vernebygget på Domkirkeodden. Gjennom Lund & Slaat-to Arkitekter har han vært med å tegne og utforme Norges Bank-bygget, buss- og tog- og bussterminalen i Bergen og Studenterlunden midt i Oslo.

Waag var også med på å levere inn et hyllet forslag til nytt hovedkvarter for Verdensbanken i Washington.

Hyller «sommerfuglen»

Nå er Waag pensjonist, og for to år siden flyttet han fra Asker og tilbake til Hamar, stedet hvor han tilbrakte ungdomstiden etter oppveksten i Brønnøysund.

PLANEN: Her er Øystein Waags plan som ikke bare viser hvordan Hamar kan se ut med ny stasjon i øst, men hvordan hele byen kan utvikles de neste årene. Tegning: Sivilarkitekt Øystein Waag

PLANEN: Her er Øystein Waags plan som ikke bare viser hvordan Hamar kan se ut med ny stasjon i øst, men hvordan hele byen kan utvikles de neste årene. Tegning: Sivilarkitekt Øystein Waag

Han har brukt timevis av fritiden på å lage en detaljrik plan med blyantstrøk, som viser framtidens Hamar, slik Waag ser for seg den. Forutsatt at man velger å legge den nye dobbeltsporede jernbanen i øst:

– Politikerne og jernbanemyndighetene får planene mine, uten at jeg skal kreve en krone. Jeg gjør dette for Hamar, sier Waag og legger til:

– Det største aktivum Hamar har i konkurranse med andre byer på Østlandet er byens skjønnhet, som ikke må ødelegges av planene til Bane NOR, sier Waag, og hyller byens grunnplan, der man etter en arkitektkonkurranse i 1919 skapte «sommerfuglbyen» etter vinnerutkast av professor og arkitekt Sverre Pedersen.

Waag har laget et forslag til utviklings- og verneplan for Hamar sentrum, og har lagt inn en ny stasjon i øst, nytt hotell og et nytt sentralsykehus.

Og han laget en ny bydel på nedsiden av Stangevegen og mot Mjøsa.

Stasjonen

I Waags planer har han lagt dobbeltsporet fra Stange og Sandvika langs østsiden som en utvidet fyllingsbru som gradvis svinger inn på søyler inn i Åkersvika.

Ved siden av Vikingskipet har Waag laget en helt ny buss- og togstasjon, hvor både busser og tog møtes: Den er i to etasjer, akkurat som en av verdens mest kjente stasjoner, i Nagasaki i Japan.

– En enkel og genial oppskrift. Togene er oppe i lufta, og biler og busser nede på bakken. Billigere, fordi man trenger halvparten så stor tomt. Også kortere, for passasjerene med buss og tog kan bare bevege seg en etasje opp eller ned.

Her ser Waag også for seg en moderne taxistasjon og forretninger. I ytterkant har han lagt inn ringvei i stor sirkel.

Med Waags planer får den nye stasjonen en ny innfartsåre fra E6 langs Briskebyen for bilistene. Lange boulevarder fører til sikt til stasjonen og stasjonsområdet fra sentrum og fra CC Hamar.

BLYANTPLAN: Øystein Waag har laget planen ved hjelp av blyant. Nå vil han at politikerne ser på den. Foto: Jo E. Brenden

BLYANTPLAN: Øystein Waag har laget planen ved hjelp av blyant. Nå vil han at politikerne ser på den. Foto: Jo E. Brenden

Hotell og sykehus

I planene har Waag frigjort dagens godsområde til boliger.

På Espern er det i planen tegnet inn et nytt sykehus og et nytt hotell.

– En spesielt egnet tomt for hovedsykehus sammenlignet med et ressurssløsende alternativ i periferien, sier Waag.

– Ved å bygge sykehus på Espern så slipper man å rive verdifull bebyggelse eller tape landbruksjord.

Arthur Buchardt har ønsket seg et Hamar-hotell. Det hotellet har Waag også lagt ute på Espern, i nærheten av stasjonen og sykehuset.

– Enten man skal besøke byen eller er skrevet ut fra sykehuset, så kan man bo på hotellet. Og det er jo lurest å legge et hotell i nærheten av stasjonen.

– Med planen så kan man starte byggingen av terminalen allerede i morgen, om man vil.

Waag mener lokalbefolkningen har lite å frykte dersom planen hans blir satt ut i live:

– Huseierne i Hamar vil kunne se på planen og se at husene deres står der.

– Jeg tror derimot ikke at folk forstår hva som vil skje dersom man lager dobbeltspor langs dagens jernbanetrasé. Man graver opp og herper hele strandsonen. Og byen vil se ut som en slagmark under byggeprosessen, i flerfoldige år.

Artikkeltags