– Må ikke bli en museumsbane, for kanskje kommer militæret for fullt til Haslemoen igjen

MÅ SATSES PÅ: – Solør-banen må få nødvendige løft og ikke bli en museumsbane, sier kommunepolitiker Gunn Marit Lindmoen i Våler.

MÅ SATSES PÅ: – Solør-banen må få nødvendige løft og ikke bli en museumsbane, sier kommunepolitiker Gunn Marit Lindmoen i Våler. Foto:

Det nå være en framtid for Solør-banen. Den blir viktig i miljø- og næringssammenheng. – Kommer det en militær satsing på Haslemoen, blir jernbanen forbi Haslemoen utrolig viktig. Derfor må det i mellomtida ikke bli en museumsbane, men holdes i stand.

DEL

Det sier Gunn Marit Lindmoen, Pp-politiker i Våler. Hun peker på at elektrifisering fortsatt står kun på tegnebrettet, og at det må være kontinuerlig press på sentrale myndigheter for å få fart på dette.

– Jeg har skrevet brev til jernbanedirektoratet og bedt om et svar og en kommentar til hva man har for planer og mener om Solør-banens framtid. Blant annet om når elektrifiseringen flyttes fra tegnebrettet og settes i sving, sier Lindmoen.

Skal presse på

Hun viser til hvor viktig jernbanen var i forbindelse med den store Nato-øvelsen for snart et år siden. Da kom det vogn på vogn med militære kjøretøy på Solør-banen til Haslemoen leir som ligger bare et steinkast fra jernbanesporene.

– Hvis vi skulle være så heldig at det blir en militær satsing på Haslemoen i nær framtid, vil jernbanen bli svært viktig å ha i stand med mulighet til å ta mye av den trafikken og frakten som ellers vil gå med bil. Ikke minst vil dette bety enormt mye i miljøsammenheng. Derfor kommer vi i Våler pensjonistparti til å presse på overfor både de som styrer Våler kommune og jernbanedirektoratet for å få i gang nødvendig opprusting av Solør-banen, sier kommunepolitiker Gunn Marit Nilsen.

Hun mener det må til handling og engasjement til. Tilbakemeldinger fra jernbaneverket tyder på at nytt signalanlegg på banen ikke kommer for 2024.

Ikke helt umulig

Selv om det ser ut til at elektrifisering av Solørbanen Kongsvinger – Elverum – Hamar ikke kommer før i perioden 2024-2029, og at nye banekoplinger, såkalte tilsvingene, i Elverum og Kongsvinger trolig kommer før 2024, kan det være håp for en utbygging i forhold til militær virksomhet på Haslemoen.

– Dersom Forsvaret ønsker å bygge et sidespor og lasterampe ved Haslemoen, vil dette måtte utredes. Men vi kan ikke se noen prinsipielle hindringer for dette, sier Ove Skovdahl i Regional Samhandling Østlandet i Jernbanedirektoratet i sitt svar til Gunn Marit Nilsen.

Hun synes det er et positivt signal. Derimot er hun ikke like glad for at tilsvingene i Elverum og Kongsvinger ikke kommer med det første.

– De lange tømmertogene må altså rygge noen år til. Og den manglende viljen og satsingen fra regjeringen, peker i alt annet enn klimavennlig retning, sier Lindmoen.

Hun understreker også at distriktet ikke skal ha noen begrensninger når det gjelder jernbane, nett og telefonforhold.

Artikkeltags