Kirkens Nødhjelps bøsseaksjon blir digital på grunn av koronasituasjonen

Over 2.500 bøssebærere fra de fleste menighetene i Hamar bispedømme skulle nå samlet inn penger til Kirkens Nødhjelp i den årlige Fasteaksjonen. I stedet må hjelpeorganisasjonen tenke helt nytt for å sikre rent vann til de som trenger det aller mest i kampen mot korona.

DEL

– Fasteaksjonens overskrift er «Gi et liv med vann», og handler om å sikre rent vann til de mest sårbare menneskene i fattige land. Rent vann og hygiene er viktigere enn noensinne og helt sentralt i bekjempelsen av koronaviruset, sier Kristin Tepstad Eide, regionskoordinator i Kirkens Nødhjelp.

Må droppe dør-til-dør-aksjonKirkens Nødhjelps Fasteaksjon samlet i 2019 inn 32 millioner kroner, hvorav bortimot 2,1 millioner kroner fra Innlandet. Pengene fra Innlandet ga nærmere 10.500 mennesker varig tilgang til rent vann.

– Koronaviruset sprer seg også raskt i land med dårlige sanitærforhold og svake helsesystemer. Kirkens Nødhjelp er allerede til stede i 30 av de mest sårbare landene i verden. Arbeidet med opplæring og smitteforebygging i vann- og hygieneprosjektene er allerede i gang i mange av disse landene, fortsetter Eide.

Stort lokalt engasjementTiltakene som er iverksatt mot spredning av koronaviruset gjør at Kirkens Nødhjelp nå må tenkte annerledes. Inntektene fra bøsseaksjonen må erstattes på andre måter.

Dette har utløst stort engasjement og mye kreativitet lokalt for å gi folk andre muligheter til å gi.

– Menighetenes vilje til å finne nye løsninger for Fasteaksjonen er imponerende. Vi mobiliserer nå tusenvis av digitale bøssebærere, som i stedet for å gå fra dør til dør bidrar til å spre de digitale innsamlingsbøssene blant annet i sosiale medier, forklarer Eide.

Håper givergleden smitterEide håper mange vil støtte Fasteaksjonen, og bidra både gjennom å være digitale bøssebærere og ved å gi sitt bidrag. I stedet for de fysiske bøssene, kan man nå støtte Kirkens Nødhjelps livsviktige arbeid med VIPPS 2426 eller sms.

– Vi håper at den sterke dugnadsånden vi ser i samfunnet smitter over på Fasteaksjonen og givergleden hos nordmenn, avslutter Eide.

Artikkeltags