Pangstart for Kongens nei

Fornøyd: markedsdirektør i Nordisk Film, Tom Erik Kolåsæter.

Fornøyd: markedsdirektør i Nordisk Film, Tom Erik Kolåsæter. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

118.000 så filmen Kongens nei i åpningshelga. Filmen havner da på 6.plass over tidenes mest sette norsk filmer i premierehelga.

DEL

Markedsdirektør i Nordisk Film, Tom Erik Kolåsæter, er godt fornøyd, særlig med tanke på at filmen og temaet i utgangspunktet ikke har særlig ungdomsappell. Filmen har åpenbart slått an i målgruppa. Kolåsæter tror det var mange på kino i helga som ikke har vært der siden 2008 da Max Manus kom.

– Alle filmene som ligger over Kongens nei på mest-sett-lista er filmer som enten er familiefilmer, som Solan og Ludvig-filmene eller som appellerer til kinopublikummet, altså de yngre. Som Bølgen og Kon-Tiki, sier Kolåsæter.

LES ALT OM KONGENS NEI HER

Kon-Tiki-filmen som kom i 2012 hadde 164.804 betalende første helga og topper den eksklusive lista over de åtte norske filmene som har solgt over 100.000 billetter i premierehelga. Jul i Flåklypa er på andreplass med 138.856, Bølgen følger med 136.232 og Max Manus med 134.504. På listas femte plass kommer fjorårets Herfra til Flåklypa med sine 132.345 betalende. Så sniker Kongens nei seg inn foran filmene Hodejegerne og Fritt Vilt II.

Artikkeltags