1. november ble for første gang Blå sløyfe-aksjonen dratt i gang i Norge.
Mens Rosa sløyfe har hatt søkelys på brystkreft, er Blå sløyfe opptatt av prostatakreft.
Selger sløyfer
– Responsen har vært enorm. På lanseringsdagen har vi hatt mange menn innom lokalene våre her i Strandgata som har villet kjøpe de blå sløyfe-pin'ene. Hele 80 har blitt solgt på en dag, og vi har måttet bestille opp flere, sier kommunikasjonsrådgiver Anne Rui og distriktssjef Berit Jevnaker hos Kreftforeningen i Innlandet.
– Blir det like mye aktiviteter rundt Blå sløyfe som Rosa sløyfe?
– På sikt håper vi det. Blå sløyfe må få finne sin egen form, men dette første året blir det hovedsakelig salg av blå sløyfer samt søkelys på prostatakreft i mediene.
Blå sløyfe-aksjonen er et samarbeid mellom Prostatakreftforeningen og Kreftforeningen.
– Målet med aksjonen er å spre informasjon og kunnskap, vise at vi bryr oss med dem som har eller har hatt prostatakreft og deres pårørende, sier Rui.
– Og pengene som samles inn skal brukes til bedre diagnoseverktøy og behandling, skyter Jevnaker inn.
– Det er den mest utbredte kreftformen. I fjor fikk 5.100 norske menn prostatakreft. Tre dør daglig. Men, oppdager man sykdommen på et tidlig tidspunkt så er prognosene for å overleve gode, sier Jevnaker og legger til:
– Lokalt er vi faktisk godt skodd i og med at vi har et veldig kompetent miljø rundt prostatakreft på Hamar sykehus og vi har en av de fremste ekspertene på området, legen Morten Andersen i Moelv.
Fotoutstilling
Inne i Kreftforeningens lokaler står en fotoutstilling av Anders Gimse i forbindelse med aksjonen. Den drar også menn til Strandagata:
– Moro å se at vi de siste dagene har hatt flere menn enn vanlig på besøk hos oss Det har vi ikke vært bortskjemt med, sier Jevnaker.