Skogsmatrosen blir teater – urpremiere i Åmot

BOKSUKSESS: Sjøens helt er forfatter Jon Michelets suksess. Nå blir første del teater.

BOKSUKSESS: Sjøens helt er forfatter Jon Michelets suksess. Nå blir første del teater.

Artikkelen er over 2 år gammel

Jon Michelets boksuksess «En sjøens helt. Skogsmatrosen» dramatiseres av Teater Innlandet og skal ut på turné i Hedmark og Oppland. Urpremieren er på grendehuset Åstvang.

DEL

Det sier seg sjøl. Når hovedpersonen i romanverket er Halvor Skramstad fra Rena i Østerdalen, så måtte urpremieren legges hit. At det ble grendehuset Åstvang som skulle huse selveste urpremieren, handler om Teater Innlandets politikk. Mer om hvorfor senere.

I 2012 kom første bind av hittil fem bøker, det sjette er på gang. Jon Michelet har skrevet en romanserie som handler om krigsseilernes dramatiske historie, men også om å være ung mann på veg ut i voksenlivet og verden. Publikum har tatt imot bøkene med stor entusiasme, og sendt bind for bind til bestselgertoppen.

Gjennom hele romanverket følger vi Halvor Skramstad fra Rena. Denne oppdiktede personen er kanskje gjenkjennelig for mange. På 1930-tallet og et par-tre tiår fram var det mange som dro fra de dype skoger til et liv på sjøen.

– Vi har tatt i bruk første del av den første boka. Vi møter den unge Halvor i 1939 og følger ham fram til krigsutbruddet, sier teatersjef Janne Langaas.

Det er Mathias Calmeyer som har omarbeidet romanteksten til et teatermanus. Romanen har sin historikk, pakket av tanker og kunnskap. Ikke alt er like spillbart på en scene, men alt hva Calmeyer har brukt, står i boka. Michelet og forlegger har godkjent manuset.

– Stykket har to personer på scenen. Espen Mauno spiller den unge Halvor. Jon Nyutstumo spiller den gamle Halvor, og alle de andre rollene, sier produksjonsleder Sigrun Breck Austad.

29. april er urpremieren på Åstvang. Stykket skal ut på turné i Hedmark og Oppland i en måneds tid. De andre spillestedene er klare, og spilleplanen blir offentlig i løpet av kort tid. Teater Innlandet har flere produksjoner som er skreddersydd for små scener og spilles på grendehus.

– Teateret spiller på steder som folk har et annerledes eierskap til enn store kulturhusscener. Dit kommer vi med store produksjoner. Mens Skogsmatrosen ville vi ha på grendehusene. Her kommer publikum tett på skuespillerne og motsatt, sier Janne Langaas.

Artikkeltags