Trening i bakrus kan være skadelig

Alkohol og trening er en dårlig kombo.

Alkohol og trening er en dårlig kombo. Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

- Det blir nesten som å trene når du er syk – kroppen er allerede i full jobb med å kvitte seg med skadelige bakterier/virus og har lite ressurser til overs til trening og til å bygge opp muskler eller kondisjon, sier Line Marion Nielsen Kjøniksen.

DEL

KVINNEGUIDEN.NO: - Det er lite hensiktsmessig å trene dagen derpå og kan også faktisk påføre skader, forteller Kvinneguidens treningsekspert, Line Marion Nielsen Kjøniksen.

Se treningsvideoer med Line Marion her

- De anabole/oppbyggende hormonene i kroppen er ute av balanse. Kroppen klarer ikke å håndtere ekstra påført ”stress”, som trening faktisk blir i den tilstanden kroppen er i etter et moderat til stort inntak av alkohol.

Som å trene uten væske

Inntak av alkohol fører også til dehydrering, og det kan nesten sammenlignes med å trene etter et døgn uten væskeinntak som å trene dagen derpå.

- De aller fleste skjønner at dette verken er bra for kroppen eller behagelig. Så dropp trening, la kroppen få ro og tilstrekkelig vann, mat og søvn.

- Eller vurder å ha det gøy på neste sosiale begivenhet uten alkoho,l med påfølgende trening dagen etterpå, råder treningseksperten.

Hvor lenge bør du vente?

- I og med at alkohol er gift for kroppen strever kroppen veldig dagen derpå for å kvitte seg med alle avfallsstoffer.

- Det blir nesten som å trene når du er syk – kroppen er allerede i full jobb med å kvitte seg med skadelige bakterier/virus og har lite ressurser til overs til trening og til å bygge opp muskler eller kondisjon, sier Nielsen Kjøniksen.

Det finnes ingen fasitsvar på akkurat hvor lenge man bør vente.

- Det kommer an på mengde alkohol, kroppsvekt, høyde, kjønn og flere andre ikke-målbare variabler som innvirker på hvor lang tid det tar for kroppen å forbrenne alkoholen, sier treningseksperten.

Ta en hviledag eller to

Hun anbefaler uansett en hviledag dagen derpå om du har drukket såpass at du har blitt ”påvirket” eller i godt humør av alkoholen.

- Har du drukket store mengder bør du faktisk vurdere to dager hvile – cirka 48 timer, råder hun.

Alkohol og trening

Du bør aldri trene i alkoholpåvirket tilstand. Det kan medføre store muligheter for skade.

Ifølge Trening.no er få klar over at det å innta alkohol etter trening eller konkurranse, kan ødelegge det som er bygd opp under økten. Det er ikke bare langvarig bruk av alkohol som reduserer proteinsyntesen, men også en fest av og til kan gi samme effekten.

Les også: Her er de skjulte kaloriene
Les også: IKKE gjør denne fylleglippen
Les også: Så fort faller formen

Alkohol ødelegger restitusjon

Dersom du ønsker å bli sterkere og få større muskler, trenger kroppen å sove godt for å reparere og bygge opp igjen musklene etter trening.

Alkoholden reduserer imidlertid søvnkvalitet, noe som fører til et redusert innhold av hormonet ”human-growth-hormon” (Les: HGH hormon).

Les om HGH på Trening.no: Alkohol – hvilken effekt har det på trening?

Rask restitusjon etter trening er viktig for å få prestasjonsøkning. Alkohol er gift som går via blodet til alle organ og vev i kroppen, som igjen reduserer hastigheten til å reparere seg selv.

Les også: Dette er drikken som ikke går ut over formen din

Artikkeltags