Sprø med brød

Bitene i salaten er store og gjenkjennelige.

Bitene i salaten er store og gjenkjennelige. Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Helgens crispy sommersalat inneholder store munnfuller av alle godsakene.

DEL

Et vanlig tabbe på salatfronten er å hakke opp alt i bittesmå, ugjenkjennelige biter med en sløv kniv. Den vanen må vi vende! Det er nemlig deilig å kunne identifisere alle ingrediensene i en salat.

Sommerdressing

Her har jeg laget en salat der alle de modne, smaksrike råvarene står tydelig fram: Store, sprø krutonger, grillet laks, norsk hjertesalat, plommetomater, rødløk og agurk. Dette utgjør «tygget» og konsistensen i retten. Dressingen vi heller over etterpå, styrer i stor grad totalsmaken på salaten, derfor er det viktig at den står i stil med ingrediensene.

Sommerens beste dressing, etter min mening, inneholder ferske urter, sitron, hvitløk og tyrkisk yoghurt. Den gir en naturlig og syrlig smak som kler alle råvarene. Tyrkisk yoghurt gir mer valuta for pengene enn vanlig yoghurt naturell – fordi den inneholder mindre vann. Den tyrkiske yoghurten er atskillig tykkere og har mange bruksområder. I motsetning til yoghurt naturell, trenger du ikke sile den i kaffefilter for å fjerne vann.

Fisk på grillen

Vi vil ha protein i retten, og her faller valget på grillet laks eller fjordørret. Dette er fisk som lett lar seg grille, og som slipper grillristen uten problemer, så lenge risten er tilstrekkelig varm før fisken legges på. At fisken er sukkersaltet, gjør den litt hardere i konsistensen – noe som igjen gjør den mer egnet for grilling.

Under selve grillingen er det mange som tuller det til og begynner å skrape fisken løs fra risten etter bare noen sekunder. Det funker aldri! La heller fisken løsne av seg selv når den har fått en tydelig grillskorpe etter et minutt eller to.

Salaten fungerer like godt som en frisk og sprø forrett som en selvstendig salat.

Slik gjør du det

Start med å fyre opp grillen.

Skjær brødet i 3x3 cm store terninger, legg dem i en ildfast form, hell over olivenoljen, den hakkede hvitløken og litt salt. Sett i ovnen i 10– 15 minutter på 180 grader. Da blir krutongene gylne og gode. Legg dem over på papir slik at fettet trekkes ut. Da blir de om mulig enda sprøere.

Sukkersalt fisken i 20 minutter før grillingen starter. Mens fisken trekker, kan du røre sammen dressingen. Ha yoghurten i en bolle, hell i melk, olivenolje, sitron, presset hvitløk, salt og pepper. Finhakk gressløk og kjørvel/estragon. Når alt er i bollen, holder det å røre rundt ti ganger, så er dressingen klar.

Sett ut fire tallerkener. Plommetomaten skjæres i to, og deretter i ti biter. Ikke press med kniven, bruk heller en superskarp kniv som gir rette, fine snitt i tomaten. Dette gjør at tomaten ikke punkterer og væsker så mye.

Legg tomat i bunnen, deretter resten av salatingrediensene: Agurken skylles og deles i to på langs. Del den deretter i fire og skjær av innmaten, som kastes. Skjær agurken opp i store terninger. Skjær rødløk i skiver. Hell laken av olivenene, og legg dem sammen med det andre på tallerkenen. Skjær av 2 cm i bunnen av hjertesalaten, og løs salathodet opp i enkeltblader.

Da er det dags for laksen. Skyll av alt salt og sukker, og gni på litt olje. Legg den på den varme grillen, og la den ligge til den løsner av seg selv. Det tar ca. 1-2 minutter, avhengig av varmen. Ta fisken av grillen og legg den på salatblandingen. Topp det hele med klatter med yoghurtdressing og de sprø krutongene. Parmesan høvles over til slutt.

Artikkeltags