Tre av fire redaktører i Polaris og Amedia er menn

Oslo  20180109.
75 prosent av redaktørene i Amedia og Polaris Media, er menn. Fra v. Polaris-sjef Per Axel Koch og konsernsjef Are Stokstad i Amedia.

Oslo 20180109. 75 prosent av redaktørene i Amedia og Polaris Media, er menn. Fra v. Polaris-sjef Per Axel Koch og konsernsjef Are Stokstad i Amedia. Foto:

Av

Det er bare 26 kvinnelige redaktører av totalt 110 redaktører i lokalaviskonsernene Amedia og Polaris.

DEL

Det viser en gjennomgang utført av Medier24.

– Dette synes jeg ikke noe om. Det er 50 prosent kvinner i landet, og det er mange kvinner i konsernet, så det burde absolutt vært plass til flere kvinnelige ledere, sier konserntillitsvalgt Eva Stenbro i Amedia.

Hun mener kjønnsbalanse er viktig på grunn av likestilling og peker videre på at flere kvinnelige redaktører kan ha positiv påvirkning på både arbeidsmiljøet og det redaksjonelle innholdet.

Konsernsjef i Polaris Media mener den store andelen menn i redaktørstolene i konsernene skyldes at folk har sittet lenge i jobbene sine.

– Jeg tror kvinneandelen vil øke på sikt, men det er ingenting å diskutere at det er for lavt, sier konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media.

Artikkeltags